Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Intergamma, Zalando en Praxis.
Intergamma
Intergamma zet sinds kort robots in zijn magazijnen in om onlinebestellingen in te pakken voor klanten van Gamma en Karwei. Daarmee wil de doe-het-zelf-keten de bevoorradingsketen verduurzamen en de kosten verlagen. Het AutoStore-systeem draait op het logistiek platform Katoen Natie en bestaat in totaal uit 20 robots. Intergamma grapt zelf dat de robots in het Belgische Kallo - anders dan medewerkers - ook ’s nachts doorwerken. Vanaf eind oktober kunnen de robots tot 21.000 producten verwerken.
Zalando
Moderetailer Zalando gooit de deuren van zijn platform open voor andere retailers en merken. Partijen die niet zelf bij het modeplatform verkopen, kunnen nu gebruikmaken van het logistieke netwerk, de dc's en de verzend- en retouropties van Zalando's b2b-merk Zeos. Het platform...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Intergamma, Zalando en Praxis.
Intergamma
Intergamma zet sinds kort robots in zijn magazijnen in om onlinebestellingen in te pakken voor klanten van Gamma en Karwei. Daarmee wil de doe-het-zelf-keten de bevoorradingsketen verduurzamen en de kosten verlagen. Het AutoStore-systeem draait op het logistiek platform Katoen Natie en bestaat in totaal uit 20 robots. Intergamma grapt zelf dat de robots in het Belgische Kallo - anders dan medewerkers - ook ’s nachts doorwerken. Vanaf eind oktober kunnen de robots tot 21.000 producten verwerken.
Zalando
Moderetailer Zalando gooit de deuren van zijn platform open voor andere retailers en merken. Partijen die niet zelf bij het modeplatform verkopen, kunnen nu gebruikmaken van het logistieke netwerk, de dc's en de verzend- en retouropties van Zalando's b2b-merk Zeos. Het platform is live in 23 Europese markten, waarbij de retailers terechtkunnen bij 12 dc's en 40 vervoerders, voor verzending en retouren. Naar eigen zeggen maken er zo'n 30 merken gebruik van, zoals Pepe Jeans.
Praxis
Ook voor Praxis is het herfst, en dat betekent dat de doe-het-zelfketen een handje wil helpen met de verduurzaming van huizen. Zo heeft het bedrijf aan zijn bestaande app een nieuwe functie toegevoegd: de duurzaamheidscheck. In de app kunnen klanten een foto van een ruimte in het huis uploaden, waarna ze geautomatiseerd tips krijgen over hoe ze de ruimte beter kunnen isoleren (en daarmee verduurzamen). Inslusief een kluschecklist, voor de spullen die de klanten allemaal bij de bouwmarkt moeten aanschaffen.