'Meeste Nederlanders zijn voorstander van Nutri-Score'

'Meeste Nederlanders zijn voorstander van Nutri-Score'

70 procent is voorstander van de invoering terwijl 90 procent van de Nederlanders de schaalverdeling al kent.

De Nederlandse consument staat positief tegenover de vermelding van de Nutri-Score op voedingsmiddelen in de supermarkt, dat vanaf 2024 verplicht is in ons land. Uitrol naar alle EU-landen gaat echter moeizaam. 

Op dit moment wordt de Nutri-Score op slechts een deel van de producten in de supermarkt vermeld. Vanaf volgend jaar is dat verplicht voor alle voedingsmiddelen. Het gros van de Nederlanders (70 procent) voorstander van complete invoering van het label, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht. Ook blijkt dat de meeste Nederlanders de score al kennen (90 procent).

Nutri-scores geven een visuele indicatie van de gezondheidswaarde van producten. Daarbij wordt geschaald van een groene A (gezond) tot rode E (ongezond), en is van oorsprong een Franse uitvinding. Geheel onbewerkte producten zoals groente en fruit krijgen bijvoorbeeld altijd een A-score mee.

De Europese Commissie wil de Nutri-Score in alle EU-landen invoeren; liefst dit jaar nog. Dat gaat echter moeizaam:  landen met unieke streekproducten - die veel vet en suiker bevatten - liggen nog dwars. Ook is de Commissie bang dat fabrikanten hun producten herformuleren, waardoor ze gezonder lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Effectiviteit
Er is nogal wat verwarring over de effectiviteit van de Nutri-Score. Zo bleek uit een onderzoek eerder dit jaar, van de Universiteit van Antwerpen, dat de helft van de consumenten wel degelijk kiest voor producten met een lage Nutri-Score; het gezondere alternatief. Dat terwijl de Gezondheidsraad waarschuwde dat er nog een aantal grote veranderingen moesten worden doorgevoerd om het label effectief te maken. Het label klopt volgens de raad te vaak niet met wat deskundigen aanbevelen, en er moet duidelijker onderscheid komen tussen diverse producten. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!