Iets minder omzetgroei voor brillengigant EssilorLuxottica
Gepubliceerd op 20 oktober 2023 om 11:32
Optiekconcern EssilorLuxottica heeft in het derde kwartaal van dit jaar 6,29 miljard euro omgezet; een stijging van 5 procent in vergelijking met vorig jaar. Het natte weer gooide roet in het eten van het moederbedrijf van Ray-Ban en Oakley.
Dat meldt de brillengigant in zijn kwartaalcijfers, waar geen winst- of verliescijfers in zijn meegenomen.
De optiekreus deed het begin dit jaar beter dan in het afgelopen kwartaal. Zo steeg de omzet over het hele jaar 7 procent; dit kwartaal vlakte dit af naar 5 procent. Door het slechtere weer zag EssilorLuxottica de afgelopen maanden een vertraging in de vraag naar zonnebrillen, wat met name de verkoopcijfers in de EMEA-regio drukte. Dat terwijl het concern hier de afgelopen 9 maanden de meeste groei vandaan haalde.
In Azië-Pacific was er een dubbelcijferige groei; terwijl de groei in Latijns-Amerika wat vertraagde. In Europa en het Midden-Oosten steeg de omzet het hardst: EssilorLuxottica zegt zelf dat deze regio is uitgegroeid tot een 'volwassen' markt.
EssilorLuxottica is ook eigenaar van het Nederlandse GrandVision (Pearle en Pearle Studio, de vervanger van ruim honderd EyeWish-winkels). Het concern heeft wereldwijd ruim 17.000 winkels, waarvan er zo'n 4.300 door franchisers worden gerund.