'Duurzaamheidsclaims van Primark zijn misleidend'

'Duurzaamheidsclaims van Primark zijn misleidend'

De Reclame Code Commissie concludeert dat Primark zich in reclame-uitingen in de winkels schuldig maakt aan greenwashing. 

De Reclame Code Commissie heeft geconcludeerd dat Primark zich in Nederland in reclame-uitingen duurzamer voordoet dan het in werkelijkheid is. Daarmee is de klacht over greenwashing, die eerder dit jaar bij de Commissie werd ingediend, gegrond. 

In totaal heeft de Reclame Code Commissie onderzoek gedaan naar 6 duurzaamheidsclaims van Primark Nederland. Alle onderzochte reclame-uitingen zijn bestempeld als misleidend, wat betekent dat de fastfashionketen deze reclame-uitingen niet meer mag gebruiken. Primark zelf gaat tegen de uitspraak in beroep, meldt een woordvoerder aan Fashion United.

De greenwashingklacht werd ingediend door modejournalist en activist Sara Dubbelman, wie het opviel dat Primark teksten gebruikt waarmee de keten beweert duurzaam te zijn. Denk aan billboards met foto’s van lachende kledingmakers met daarbij teksten als ‘opleidingen voor gelijkheid’ en ‘kansen voor iedereen’. Onderaan de poster is in kleine letters te lezen dat Primark dit tegen 2030 wil aanpakken. 

 "Disclaimers in slecht leesbare kleine lettertjes volstaan niet, zeker niet als de disclaimer tegenstrijdig is met de uiting zelf”, aldus advocaat Laura van Gijn van De Roos Advocaten die Dubbelman bijstaat.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!