De Autoriteit Financiële Markten is blij met de gedragscode van bedrijven die online de mogelijkheid bieden om achteraf te betalen. Toch roept de waakhond op dat alle 'buy now, pay later'-aanbieders (dus ook retailers) actiever consumenten moeten beschermen.
Volgens de AFM moet het stapelen van schulden worden voorkomen en minderjarigen worden beschermd. Op Europees niveau komt hier wetgeving voor: betaaldiensten worden op den duur gelabeld als consumptief krediet. Toch gaat die implementatie volgens de AFM nog enkele jaren duren. "In de tussentijd is deze gedragscode een stap vooruit in de bescherming van consumenten.”
BKR
Bedrijven die zijn aangesloten bij de 'gedragscode achteraf betalen' beschermen consumenten door schuldenstapeling tegen te gaan. Zo hebben deze betaaldiensten aangegeven het account van klanten te blokkeren als er een betaalachterstand is, zodat er niet nog meer kan worden besteld en de schulden zich opstapelen. Toch pleit de AFM ervoor dat deze schulden ook worden geregistreerd het BKR: nu kunnen consumenten immers eenvoudig op allerlei verschillende plekken schulden opbouwen.
In totaal bieden ruim 600 webwinkels de mogelijkheid om achteraf te betalen. Uit eerdere cijfers dit jaar bleek dat van alle aangesloten webwinkels, Klarna met 500 de grootste aanbieder is, gevolgd door Riverty met zo’n 100 webshops. Sommige retailers bieden hun eigen buy now, pay later-service.
Reacties 0