Campagne tegen onbetrouwbare webshops

Campagne tegen onbetrouwbare webshops

Verschillende organisaties, waaronder de ACM en de politie, starten een campagne om de consument te waarschuwen voor onbetrouwbare webshops. Dat zou nodig zijn omdat het aantal aangiftes van fraude stijgt, net als de bedragen die hiermee gemoeid zijn.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie starten samen de campagne ‘eerst reviews checken, dan bestellen’. De organisaties hopen door deze oproep dat de consument eerst de betrouwbaarheid van de webshop checkt. De timing van de campagne is niet toevallig. Met Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen in aantocht, is het de drukste online periode van het jaar.

De LMIO verwacht in 2023 40.000 aangiftes rond aan- en verkoopfraude. Ruim een derde (14.000) komt nadat webwinkels na betaling niet leveren. Het politiemeldpunt heeft inmiddels al 1.000 webshops offline laten halen. Volgens de Fraudehelpdesk is de gemiddelde schade van de consument 350 euro, dat is 20 procent meer dan vorig jaar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!