'Meeste retailers hebben geen concrete klimaatdoelen'
Gepubliceerd op 7 november 2023 om 09:47
Bijna twee derde (65 procent) van de grootste Nederlandse winkelketens heeft geen concrete klimaatdoelen. Dat blijkt uit onderzoek van ING.
Uit een inventarisatie onder de 40 grootste Nederlandse winkelformules blijkt dat slechts 14 van de winkelketens concrete klimaatdoelen hebben gepubliceerd. Daarin zijn de beursgenoteerde bedrijven degenen met de meeste concrete plannen, al komt dat ook doordat zij verplicht zijn aan klimaatwet- en regelgeving te voldoen.
Van de 14 ketens met concrete klimaatdoelen, heeft de helft een net-zero doelstelling. Dit houdt in dat zij ernaar streven de broeikasemissies in de hele keten in de periode tussen 2030 en 2050, maximaal te reduceren (90% tot 95%).
Om de CO2-uitstoot te verminderen kijken retailers vooral naar de eigen activiteiten, zo stelt het rapport. Of hun leveranciers hetzelfde doen, is door veel retailers nog niet in kaart gebracht. De directe CO2-uitstoot blijkt overigens vrij laag bij de retailers zelf (2 tot 10 procent). De overige 90 tot 98 procent zit in de keten, bij de leveranciers en consument.
Noot van redactie: Scope 1 en 2 zijn maatregelen in eigen panden, scope 3 is de rest van de keten.