IKEA: 'Augmented reality helpt retouren te verminderen'

IKEA: 'Augmented reality helpt retouren te verminderen'

Dat vertelde Kevin Gamble, cdo van IKEA Nederland, tijdens What's Next in Retail Tech.

Kreativ, de augmented reality-app van IKEA, zorgt voor meer betrokkenheid onder klanten en voor minder retouren. Dat vertelde Kevin Gamble, cdo van IKEA Nederland, tijdens What's Next in Retail Tech.

Met een eerste lokale webshop in Ierland en het VK in 2012, en pas in 2019 een 'volwassen' webshop, was IKEA zeker geen voorloper op digitaal vlak. "We waren late to the game, zullen we maar zeggen." 

Van huis uit kon IKEA vanuit de spreekwoordelijk luie stoel zijn klant bedienen. Ieder jaar ontvingen trouwe fans van de blauwgekleurde meubelketen een vuistdikke catalogus op de deurmat. Corona zette het retailspel volledig op z'n kop en ook IKEA realiseerde zich de noodzaak om daar te zijn waar klanten zich bevonden: online. Er werd een cdo (Kevin Gamble) aangesteld en er werden wereldwijd digital hubs geopend, om versnel innovaties te kunnen uitrollen. 

Klippans
De meest succesvolle innovatie is volgens Gamble de Kreativ-app. Hiermee kunnen klanten woonruimtes scannen en converteren in virtuele ruimtes, waarna ze kunnen schuiven met nieuwe en bestaande meubels. Klanten kunnen een digitale Poäng of Klippan toevoegen en bestellen. Ontwerpideeën kunnen ook worden opgeslagen en verstuurd aan partners. 

Het resultaat: meer engagement met klanten (die overigens zelfverzekerder zijn in hun inrichtingsvaardigheden), en belangrijker nog: minder retouren. Om hoeveel minder geretourneerde artikelen het precies gaat, zegt Gamble er niet bij.

De komende periode hoopt IKEA zijn AR-app verder uit te breiden met nieuwe functionaliteiten.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!