'AI-bot populair voor vergelijken van webshopprijzen'
Gepubliceerd op 15 november 2023 om 13:40
Bijna een derde van de Nederlandse consumenten (31 procent) gebruikt een AI-bot voor het vergelijken van prijzen tussen webshops. Toch ziet een aanzienlijk deel van de Nederlanders (27 procent) geen voordelen van artificial intelligence.
Dat blijkt uit onderzoek van Zendesk naar het gebruik van AI-bots in meerdere Europese landen, waaronder Nederland. Voor consumenten wereldwijd is snelheid het grootste voordeel van het inzetten van AI-chatbots (28 procent). Ook wordt de technologie steeds vaker ingezet (24 procent) voor het vinden van kortingen en aanbiedingen; voor 20 procent worden bots gebruikt voor productaanbevelingen.
Toch blijven de voordelen van de toepassing van AI voor meer dan een kwart van de Nederlandse consumenten niet duidelijk. Dat percentage is iets hoger onder Engelse (29 procent) en Duitse (28 Franse) consumenten.
Ook voelt de helft van de Nederlanders (47 procent) zich het meest op zijn gemak als de optie bestaat om een bot in te ruilen voor een menselijke medewerker.