'Helft webwinkels in de fout met terugbetalen'
Gepubliceerd op 21 november 2023 om 14:20
Ruim de helft van de webwinkels (58 procent) gaat de fout in bij het terugbetalen nadat producten zijn teruggestuurd. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Retailers BCC, Kwantum, Marks & Spencer en V&D worden door de bond op hun vingers getikt. Bij Kwantum moesten de onderzoekers 9 weken wachten op hun geld.
De bond onderzocht ruim 200, voornamelijk Nederlandse, webwinkels. Uit het onderzoek bleek dat 40 procent van de webwinkels minimaal bij 1 van de 3 bestellingen te laat of zelfs helemaal niet terugbetaalde. Nog eens 12 procent betaalt alle 3 de bestellingen te laat terug. Ook bleek dat 37 procent van de onderzochte webwinkels de bezorgkosten vergeet terug te betalen.
In totaal ging dus 58 procent van de winkels de mist in bij 1 bestelling. In de vorige jaren lag dit aantal lager, waarbij er vanaf een 2018 een stijgende lijn is te ontdekken. Toen ging het bij 44 procent mis. Een jaar later was dat 50 procent en bij het laatste onderzoek in 2021 was dit 52 procent.
Consumenten hebben het recht om online bestellingen binnen 14 dagen te retourneren. Als ze de hele bestelling daadwerkelijk terugsturen, moet de winkel het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen.