‘Werkdruk AH dc’s ziekmakend hoog’

‘Werkdruk AH dc’s ziekmakend hoog’

Ruim driekwart van de werknemers zegt last te hebben van een ongezonde hoge werkdruk, blijkt uit onderzoek van vakbonden FNV en CNV.

De werkdruk in de distributiecentra van Albert Heijn is zo hoog dat werknemers er ziek van worden. Dat concluderen vakbonden FNV en CNV in een gezamenlijk onderzoek.

Ruim driekwart (77 procent) van de werknemers zegt last te hebben van een ongezonde hoge werkdruk. In totaal ervaren 9 op de 10 werknemers in de dc’s van Albert Heijn negatieve gevolgen van deze hoge werkdruk, in de vorm van stress, lichamelijke klachten en minder goed functioneren.

Zo heeft 39 procent van de werknemers zich weleens ziek gemeld vanwege die hoge werkdruk, blijkt uit de enquête. Daarnaast voelt de helft van de werknemers zich niet gesteund door een leidinggevende wanneer ze dit aangeven. 

Vakbond FNV zegt deze week nog om tafel te gaan met Albert Heijn en uitzendbureaus OTTO Workforce en Tempo Team, die veel dc-personeel leveren. FNV wil dat ‘zij snel maatregelen gaan nemen’. Albert Heijn laat via een woordvoerder aan RetailTrends weten dat dit onderzoek bekend is en dat de partijen hier inderdaad samen over in gesprek gaan.

Loonsverhoging
Het dc-personeel van Albert Heijn kreeg eerder dit jaar een loonsverhoging van 10 procent. In het akkoord stond toen dat de arbeidsvoorwaarden, voor huidige en toekomstige werknemers, onveranderd blijven. De loonsverhoging volgde nadat er in 5 van de 6 dc’s van Albert Heijn werd gestaakt.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!