De nalatenschap van Blokkers eerste vrouwelijke ceo

De nalatenschap van Blokkers eerste vrouwelijke ceo

Als opvolger van Michiel Witteveen en de allereerste vrouwelijke ceo in de geschiedenis van Blokker, stond Jeanine Holscher een grote klus te wachten in 2020. Aan haar de taak Mirages dochterketen door een (corona)crisisperiode heen te manoeuvreren. In 3 jaar tijd heeft ze haar stempel op de huishoudketen gedrukt, en geeft ze vanaf volgend jaar het stokje door aan Pauline Boerman. Dit is Holschers leiderschap in 6 quotes.
 

‘Als manager ben je altijd zo goed als je team’

In 1990 stapte Holscher voor het eerst in retail, toen ze terecht kwam op de reclameafdeling van HEMA. Al gauw kwam er een nieuwe directie, onder leiding van Bas Vos en Bart Spoorenberg. Aan laatstegenoemde heeft Holscher veel te danken in haar leven, zegt ze. “Hij was een visionair, hij heeft HEMA weer op de kaart gezet door een grote groep jonge, onervaren mensen te benoemen om echte veranderingen door te voeren.”  
 

Spoorenberg was ook degene onder wiens leiding Holscher verantwoordelijk werd voor de inkoop van HEMA, toen ze nog aan het begin stond van haar carrière. “Dat getuigt wel van lef:...

Als opvolger van Michiel Witteveen en de allereerste vrouwelijke ceo in de geschiedenis van Blokker, stond Jeanine Holscher een grote klus te wachten in 2020. Aan haar de taak Mirages dochterketen door een (corona)crisisperiode heen te manoeuvreren. In 3 jaar tijd heeft ze haar stempel op de huishoudketen gedrukt, en geeft ze vanaf volgend jaar het stokje door aan Pauline Boerman. Dit is Holschers leiderschap in 6 quotes.
 

‘Als manager ben je altijd zo goed als je team’

In 1990 stapte Holscher voor het eerst in retail, toen ze terecht kwam op de reclameafdeling van HEMA. Al gauw kwam er een nieuwe directie, onder leiding van Bas Vos en Bart Spoorenberg. Aan laatstegenoemde heeft Holscher veel te danken in haar leven, zegt ze. “Hij was een visionair, hij heeft HEMA weer op de kaart gezet door een grote groep jonge, onervaren mensen te benoemen om echte veranderingen door te voeren.”  
 

Spoorenberg was ook degene onder wiens leiding Holscher verantwoordelijk werd voor de inkoop van HEMA, toen ze nog aan het begin stond van haar carrière. “Dat getuigt wel van lef: een jonge vrouw met geen enkele retailervaring op zo’n post zetten. Zo was Bart.” Desondanks werd ze succesvol in haar functie. “Als leidinggevende ben je niet meer dan iemand die anderen faciliteert. Zeker in retail. Als manager ben je altijd zo goed als je team. Erken dat ieder een rol heeft in dat proces, het gaat om de som der delen.”
 

‘Michiel inspireert me elke dag’ 

Toen Holscher in september 2020 bij Blokker kwam, trad ze in de voetsporen van Michiel Witteveen. Zij werd verantwoordelijk voor Blokker, hij voor Mirage. “Michiel is een bijzondere man, een onconventionele leider die iedereen in staat stelt om zichzelf te zijn.” De ceo ziet Witteveen als inspirator en visionair. “Hij is mij altijd 2 stappen voor en dat vind ik heerlijk. Hij dacht eraan HEMA te kopen en besprak dit met mij. HEMA zit in mijn hart maar je moet je in dit soort zaken niet laten leiden door emoties. We hebben serieus naar de cijfers gekeken en besloten dat het op dat moment geen verstandige deal was. Michiel inspireert me elke dag. Zijn als-je-jezelf-bent-ben-je-goed-genoeg-mentaliteit.” 
 

‘We willen héél ver weg blijven van corporate’

Toen Holscher net werd aangesteld als ceo van Blokker, vond ze het een ‘ongelooflijk spannende uitdaging’. Blokker had stappen te maken om weer relevant te worden en nieuwe winkels te openen. “Blokkerwinkels dicht? Welnee! Je moet het verleden kunnen begrijpen om in het heden verder te kunnen. Dit bedrijf is altijd een familiebedrijf geweest.
 

Een familiebedrijf heeft een andere dynamiek dan een beursgenoteerd bedrijf. In de legacy van dit bedrijf zit enorm veel koopmansgeest. De alertheid op de artikelen, op het assortiment die meneer Blokker had – laten we die alsjeblieft vasthouden. Wat we bij Mirage Group willen is héél ver weg blijven van corporate. Het moet slim, simpel, pragmatisch. What you see is what you get. Dat geldt ook voor mij.” 
 

‘Er is ontzettend veel legacy en emotie rond Blokker’

Hoe het kan dat Blokker na 125 jaar nog altijd meedoet op het Nederlandse retailtoneel? Omdat het retailmerk door klanten in het hart gesloten is, zo luidt de overtuiging van Holscher. “Veel klanten kwamen er vroeger al met hun moeder. Er bestaat ontzettend veel legacy en emotie rondom Blokker.” En dat werkt door tot op het hoogste niveau, ontdekte Holscher toen ze 2 jaar geleden regelmatig in Den Haag vertoefde voor gesprekken over het coronabeleid. “Mark Rutte zei: je moet er toch niet aan denken dat een winkel als Blokker er niet meer zou zijn. Ook híj kwam er met zijn moeder.”
 

‘We zijn erg gehavend uit de strijd gekomen’

Corona was, zachtgezegd, een ding voor Blokker. Net nadat Holscher ceo van Blokker werd, moesten de winkels door COVID-19 hun deuren sluiten. “Het was een ramp”, zegt Holscher over deze periode. “Je moet positief blijven, met elkaar vooruitkijken. Maar het voelde als onteigening. Hoezo kan een ander zomaar besluiten dat mijn winkel dicht moet? En waarom staat daar niks tegenover? We zijn erg gehavend uit de strijd gekomen.” Die maanden hebben de keten volgens Holscher tientallen miljoenen euro’s gekost. 
 

“Dan ga je weer open en denk je: nu ga je knallen. Maar dan komt er wat anders”, zegt Holscher, onder meer doelend op de Oekraïne-oorlog, de energieprijzen en de inflatie. “Zowel aan de omzet- als aan de kostenkant is het zo ontzettend hard knokken.”
 

'We moeten onze winkels nog beter benutten'

Online groei is voor Blokker geen doel op zich. Corona veranderde daar niks aan en maakt al helemaal niet dat Blokker zijn footprint in de winkelstraat wil verkleinen. Zo’n 2 jaar na het afschaffen van de laatste coronamaatregelen telt Blokker bijna 400 winkels. Die landelijke dekking noemt Holscher de asset van de keten. Maar er komt ook een kostenplaatje bij kijken. “Daarom moeten we onze winkels nog beter benutten.” Dat doet Blokker door samenwerkingen. Zo kunnen klanten hun Ochama-bestelling of DHL-pakket in de winkels van Blokker afhalen, en is een deel het winkelassortiment van Blokker op Thuisbezorgd.nl te bestellen. 
 

Dit artikel is gebaseerd op diverse eerdere interviews die Jeanine Holscher gaf aan RetailTrends.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!