'Retailers zetten miljoenen extra om tijdens feestmaand'
Gepubliceerd op 4 december 2023 om 09:04
De verwachte retailomzet is in december 15,6 miljard euro: 730 miljoen euro meer dan in december 2022. Dat voorspelt ABN AMRO in het feestdagenonderzoek.
De omzetstijging van 4,91 procent is volgens de bank wel voor een belangrijk deel toe te rekenen aan de inflatie. De verkoopvolumes zullen naar verwachting in veel branches dalen.
Traditioneel profiteren de supermarkten het meest van de decembermaand: 63 procent van de consumenten verwacht hier aankopen te doen. Wel zegt 23 procent een goedkopere supermarkt uit te zoeken vanwege de inflatie.
In totaal halen de retailers in de feestmaand gemiddeld 9,7 procent van de totale omzet, wat 8,3 procent is in een normale maand. Dat aandeel ligt nog hoger bij voedingsspeciaalzaken: tussen 2009 en 2022 was dit gemiddeld zelfs 11,6 procent.
Cadeaus
Ook de cadeausector doet het goed in december, al worden daar sinds 2016 geen specifieke statistieken meer van bijgehouden. Van de Nederlanders die zeggen cadeaus te geven, verwacht meer dan een kwart (28 procent) meer of zelfs veel meer uit te geven dan vorig jaar. Minder dan 1 op de 5 zegt een (veel) lager budget te plannen. Tenslotte stelt 55 procent dat het budget gelijk blijft.
Nederlandse consumenten geven meer uit rondom kerst dan tijdens Sinterklaas. In de categorie cadeaus blijft Sinterklaas de kerstdagen wel ruim voor. 89 procent van de respondenten verwacht met Sinterklaas cadeaus te kopen, 69 procent met kerst.