Het (design)geloof van Bart Goossens

Het (design)geloof van Bart Goossens

70 jaar nadat Bert en Mientje Goossens hun eerste woon- en slaapwinkel  in Nederland openen, geeft kleinzoon Bart Goossens het stokje door aan zijn opvolger. In de 5 jaar dat hij algemeen directeur was, timmerde hij hard aan de weg om Goossens toekomstbestendig te maken. En dat is te zien: onder zijn leiding zijn tientallen woonwinkels in het nieuw gestoken.
 

Aan het begin van zijn ceo-schap stond Bart Goossens voor een grote uitdaging. Intern moest het hele bedrijf op de schop, want Goossens moest de omslag maken van traditionele retaioler naar bedrijf met een single brand-strategie.“We komen vanuit een situatie waarin we echt van alles en nog wat aanboden. Duizenden soorten stoelen, banken en bedden.” En dat moest anders. 

Tekst loopt door onder de foto's

70 jaar nadat Bert en Mientje Goossens hun eerste woon- en slaapwinkel  in Nederland openen, geeft kleinzoon Bart Goossens het stokje door aan zijn opvolger. In de 5 jaar dat hij algemeen directeur was, timmerde hij hard aan de weg om Goossens toekomstbestendig te maken. En dat is te zien: onder zijn leiding zijn tientallen woonwinkels in het nieuw gestoken.
 

Aan het begin van zijn ceo-schap stond Bart Goossens voor een grote uitdaging. Intern moest het hele bedrijf op de schop, want Goossens moest de omslag maken van traditionele retaioler naar bedrijf met een single brand-strategie.“We komen vanuit een situatie waarin we echt van alles en nog wat aanboden. Duizenden soorten stoelen, banken en bedden.” En dat moest anders. 

Tekst loopt door onder de foto's

Een minder groot assortiment betekent minder spullen. En dus moesten de winkels op de schop. Waar de Hollandse retailketen voorheen grote belevingswinkels aan woonboulevards had, zijn er anno 2023 (en 2024) minder vierkante meters nodig. Klanten komen niet meer om te shoppen, maar om inspiratie op te doen en advies te vragen. 

Tekst loopt door onder de foto's

Beelden zeggen meer dan duizend woorden, en dat is ook het geval met Goossens' winkel in Mall of the Netherlands. Het is duidelijk de winkel die het meest in het oog springt, met de metershoge G die de gevel versiert. Door het veelvuldige gebruik van goud en zwart is het  al snel duidelijk: dit is een winkel vol premium woonspullen en -accessoires.

Tekst loopt door onder de foto's

Of je een Goossens-locatie tegenkomt op een woonboulevard of op een locatie met minder vierkante meters: het uitgangspunt is hetzelfde. “We willen ons niet committeren aan een concept dat alleen werkt in een binnenstad of een woonboulevard.” 

Tekst loopt door onder de foto's

Dit artikel is gebaseerd op een interview van Bart Goossens met RetailTrends, dat eerder dit jaar plaatsvond. De beelden zijn een selectie van 3 Goossens-locaties in Nederland (Leidschendam, Naaldwijk en Den Bosch)

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!