New Optimist sleept 1,7 miljoen euro binnen

New Optimist sleept 1,7 miljoen euro binnen

Met de kapitaalinjectie wil de oud-RetailRookie zijn onlangs ingevoerde statiegeldsysteem op kleding uitbouwen. 

Modemerk New Optimist heeft een investering van 1,7 miljoen euro opgehaald. Met de kapitaalinjectie wil de oud-RetailRookie onder meer zijn onlangs ingevoerde statiegeldsysteem op kleding uitbouwen.

De kapitaalinjectie wordt door New Optimist volledig benut om een 100 procent circulair bedrijf te worden. Dat houdt in: investeren in productontwikkeling, het opschalen van het lokale atelier en het uitbreiden van het netwerk van retailpartners. Het Amsterdamse Klimaat & Energiefonds en Stichting Ifund hebben geïnvesteerd.

Statiegeldsysteem 
Ook wil New Optimist zijn community van ‘nieuwe optimisten’ uitbouwen. Daartoe behoren consumenten die wel mode willen kopen, "maar ook graag zien dat de ernstig vervuilende mode-industrie duurzaam en ingrijpend wordt veranderd", aldus Xander Slager.

In september lanceerde het merk een statiegeldsysteem op kleding, waarmee het merk de afvalberg van de fashionbranche wil verkleinen. 

Op ieder kledingstuk van New Optimist wordt bij de kassa statiegeld gerekend. Wanneer het kledingstuk is afgedragen, kan de gebruiker het terugbrengen om het statiegeld terug te krijgen. Dit kan bij zowel de verkoper als het bedrijf zelf. 

Geen 10 cent voor een leeg colablikje of waterflesje, maar 3 euro voor een gedragen spijkerbroek. Lees hier waarom New Optimist gelooft in statiegeld op kleding.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!