RetailTech: Een winkel vol koelkasten (en verder niks)

RetailTech: Een winkel vol koelkasten (en verder niks)

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Carrefour, My Jewellery en Adidas.

Carrefour 

In België is supermarktketen Carrefour hard aan de weg aan het timmeren met een nieuwe formule: Carrefour BuyBye. Een concept dat men nog niet kent bij onze zuiderburen: in kleine winkels van nauwelijks 20 vierkante meter, kunnen klanten bij vending machines terecht voor hun last-minute boodschappen. De koelingen met lunch, snacks en koude dranken, kunnen door shoppers worden geopend met een app. Nadat ze hun boodschappen hebben verzameld, wordt de aankoop ook op de smartphone afgerekend. 

Bij dit hele proces komt er geen medewerker aan te pas: camera's en kunstmatige intelligentie registreren de aankopen. Het voordeel, volgens Carrefour: consumenten kunnen via dit concept zo dicht mogelijk bij hun huis en werkplek bediend worden. 

Vooralsnog is het autonome winkeltje alleen te vinden...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Carrefour, My Jewellery en Adidas.

Carrefour 

In België is supermarktketen Carrefour hard aan de weg aan het timmeren met een nieuwe formule: Carrefour BuyBye. Een concept dat men nog niet kent bij onze zuiderburen: in kleine winkels van nauwelijks 20 vierkante meter, kunnen klanten bij vending machines terecht voor hun last-minute boodschappen. De koelingen met lunch, snacks en koude dranken, kunnen door shoppers worden geopend met een app. Nadat ze hun boodschappen hebben verzameld, wordt de aankoop ook op de smartphone afgerekend. 

Bij dit hele proces komt er geen medewerker aan te pas: camera's en kunstmatige intelligentie registreren de aankopen. Het voordeel, volgens Carrefour: consumenten kunnen via dit concept zo dicht mogelijk bij hun huis en werkplek bediend worden. 

Vooralsnog is het autonome winkeltje alleen te vinden in Zaventem, waar zich tevens het hoofdkantoor van de keten bevindt. 


Adidas

De metaverse en nft's passé? Niet als het aan de retailer ligt: 1 voor 1 stappen bedrijven ook anno 2023 nog in de virtuele wereld. Zo kwam L 'Occitane vorige maand nog met een digital winter wonderland, middenin de (hoe kan het ook anders) Franse Alpen. Nu stort ook Adidas zich op de digital savvy consument, en wel met een reeks pop-upstores op gamingplatform Roblox. In deze virtuele winkels kunnen gamers sportartikelen en kledingstukken aanschaffen voor hun avatars. Daar blijft het niet bij: het sportmerk is vastbesloten de virtuele fan aan zich te binden, en kondigt aan wekelijks met nieuwe lanceringen te komen op het platform. 

My Jewellery

De robot vindt zijn weg steeds vaker naar retailend Nederland. Waar er sinds dit jaar een robot door de gangpaden van Praxis rolt, zetten ook modemerken steeds vaker stappen in robotisering. Zo ook My Jewellery. In het nieuwe dc in het Brabantse Den Bosch wordt sinds kort gewerkt met 22 RoboShuttle-systemen en nieuwe order pick-systemen. Het deels automatiseren heeft volgens oprichter Sharon Hilgers als voordeel dat My Jewellery de levertijden flink kan verkorten. Ook verwerkt het sieradenmerk de retouren sneller, en gebeurt het verzamelen van orders efficiënter.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!