Retailcijfers: Pieter Pot

Retailcijfers: Pieter Pot

Retail gaat veel over cijfers. Ook bij RetailTrends komen dagelijks getallen voorbij. Deze keer: Pieter Pot.

Retail gaat veel over cijfers. Ook op RetailTrends komen dagelijks getallen voorbij. Deze keer duikt de redactie in de cijfers rondom de verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot.

Pieter Pot was de afgelopen weken meermaals in het nieuws. Na eerder uitstel bij de rechter werd het bedrijf donderdag 14 december toch failliet verklaard. Dit ondanks de verschillende crowdfundingacties van dit jaar.

Het bedrijf werd failliet verklaard nadat Bedrijfstakpensioenfonds Levensmiddelen het faillissement aanvroeg. De verpakkingsvrije supermarkt had 79.000 euro aan schulden bij het pensioenfonds.

Met de laatste crowdfundingsactie die Pieter Pot startte, moest 3 miljoen euro worden gehaald om het bedrijf te redden. De teller stond ten tijde van het faillissement op 2.144.734 euro, ruim 800.000 euro te kort dus.

Pieter Pot werd tijdens RetailTrends Live 2020-2021 uitgeroepen tot RetailRookie of the Year. De verpakkingsvrije online supermarkt kreeg tijdens de zevende editie van de verkiezing 51 procent van de stemmen.

Naar eigen zeggen is het grote doel om in 2030 in totaal 100 miljoen productverpakkingen te hebben bespaard. Op het moment dat het faillissement werd uitgesproken waren dat er volgens de eigen website ruim 5 miljoen, om precies te zijn: 5.338.932.

De verpakkingsvrije supermarkt verkoopt meer dan 500 verschillende producten. Die zitten in potten, waarvoor statiegeld wordt berekend. Hierdoor heeft het bedrijf ernaar gestreefd om iedere pot 40 keer te gebruiken.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!