RetailTech 2023: ChatGPT en spelenderwijs schoolspullen kopen
Gepubliceerd op 27 december 2023 om 15:10
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze keer een jaaroverzicht met IKEA, Zalando, Walmart, HEMA en Coolblue.
IKEA
IKEA bundelde in maart in zijn thuisland de krachten met Meta. Jonge Zweedse bezoekers van de blauw-geelgekleurde woongigant kunnen vanaf deze maand een AR-spel spelen op Instagram, genaamd ‘The Little Adventure’. In de winkel kunnen bezoekers een QR-code scannen, waarna er een spel wordt geopend in een Instagram-filter. Hierin komen kinderen (en volwassenen) meer te weten over het leven in de oceaan. Binnen het spel worden ze door de winkel heen geloodst om verschillende onderdelen van het spel te kunnen spelen.Met het spel hoopt IKEA meer inzicht te krijgen in hoe augmented reality de ervaring op de fysieke winkelvloer kan beïnvloeden.
Zalando
Zalando voegde in de lente een mode-assistent op basis van ChatGPT toe aan het online platform. De eerste bètaversie van de ChatGPT mode-assistent werd beschikbaar voor een geselecteerde groep klanten. Door middel van OpenAI-technologie kunnen klanten vragen stellen met eigen modetermen- en woorden en makkelijker vinden wat zij zoeken. De mode-assistent weet antwoord te geven op vragen als: ‘Wat moet ik aantrekken voor een bruiloft in Madrid in mei?’ De klant krijgt dan aanbevelingen die daarop aansluiten. In de toekomst kan dit samengevoegd worden met voorkeuren van de klant om zo een nog persoonlijkere selectie aan te bieden.
Walmart
Walmart komt vaak in de RetailTech voor. De Amerikaanse supermarkt is op het gebied van techniek vaak vernieuwend en creatief. Een voorbeeld daarvan is dat Walmart aan het eind van de zomervakantie de back-to-school ‘Supercampus’-ervaring op spellenplatform Roblox lanceerde. Met de back-to-school-ervaring kunnen kinderen games spelen van Bic, Crayola en andere populaire back-to-school-merken. Walmart ziet het als een virtuele reis voor het kind waar ze hun talenten kunnen tonen en hun vaardigheden kunnen ontdekken.
HEMA
Ook HEMA haakte in op schoolspullen kopen na de zomervakantie. Als onderdeel van de nieuwe schoolspullencollectie heeft HEMA een virtuele ‘Slayma summer school’-collectie gelanceerd op platform Roblox. Gebruikers van het platform kunnen daar hun avatar opleuken met typische HEMA-items, waaronder een rookworstketting en een hotdogtas. Het merk wil Gen-Z bereiken door zowel online- als offline ‘slayend’ het nieuwe schooljaar te beginnen. Volgens HEMA zijn zij het eerste Nederlandse merk dat Roblox inzet in een marketingcampagne.
Coolblue
In de sinterklaasperiode sloeg Coolblue weer toe en kwam met een slimme assistent op de website. De AI-gedreven hulp kreeg de naam Chat G-Piet. Chat G-Piet kon worden ingezet om voor specifieke producten gedichten te schrijven. De populairste producten waren: Apple Airpods, Nintendo Switch en BlueBuilt Laptopstandaard. Volgens oprichter Pieter Zwart kan de tool ‘binnen enkele seconden een gepersonaliseerd gedichtje genereren’. De tool is beschikbaar tot 5 december.