Jumbo ziet omzet stijgen, maar levert marktaandeel in
Gepubliceerd op 3 januari 2024 om 09:51
Jumbo heeft vorig jaar een omzet van 11,02 miljard euro geboekt: een stijging van 7,3 procent ten opzichte van 2022. Wel leverde de supermarktketen uit Veghel marktaandeel in: dit zakte vorig jaar terug tot 21 procent.
De consumentenomzet van de Jumbo-formule kwam op 10,89 miljard uit, 7,1 procent meer dan een jaar eerder. Daarmee was de groei lager dan de totale markt (7,6 procent). Als gevolg hiervan is het marktaandeel licht teruggelopen, van 22 procent tot 21 procent.
De totale omzet van de Jumbo Groep, inclusief La Place, bedroeg 11,02 miljard euro. De foodformule droeg er 133 miljoen aan bij: 16 miljoen meer dan een jaar eerder. Daarmee is de omzet van La Place terug op het niveau van voor de coronacrisis.
Lagere prijzen
Ceo Ton van Veen benadrukt dat klanten prijsbewuster boodschappen doen, en minder 'winkelvast' zijn. Naar eigen zeggen is Jumbo hierom terughoudend in het doorberekenen van prijsverhogingen, 'ook al gaat dat ten koste van de eigen marge'. Ook kondigt de supermarktketen aan meerdere prijsverlagingen door te voeren. De inkoopsamenwerking met Everest en Epic Partners helpt daarmee.
Jumbo zegt in 2024 verder te groeien; in omzet, het aantal supermarkten (8 stuks in België) en in winst. De inkoopalliantie zorgt volgens Van Veen voor schaalvoordeel, die gunstig gaat zijn voor de winstgevendheid van Jumbo. De winstcijfers over 2023 worden later nog bekendgemaakt.