Libris: ‘Opvallen in de boekenwereld is lastig’
Gepubliceerd op 25 januari 2024 om 12:38
Boekhandel Libris ziet het als een uitdaging om zichzelf verder te onderscheiden van de andere boekenverkopers in Nederland. Zeker met grote online concurrenten blijkt dat in praktijk toch lastig, zegt Marcel de Groot, marketing manager van Libris tijdens de Webwinkel Vakdagen.
“Opvallen in de boekenwereld is lastig, maar wij proberen ons toch te onderscheiden.” Het bedrijf heeft daarom ook de slogan ‘Koop lokaal, ook online’ in het leven geroepen, om zo binding te houden met de consumenten in de buurt.
Concurreren op prijs is in de boekenwereld geen optie, vanwege de Wet op de vaste boekenprijs, legt De Groot uit. Boeken hebben in Nederland overal dezelfde prijs in winkels en dus gaat 1 van de standaard marketingtrucs al niet op. Dat is in het buitenland wel anders: daar kunnen supermarkten stunten met bestsellers en dat is in het nadeel van boekhandelaren.
De Groot :“Je moet je dus op andere vlakken onderscheiden. We proberen goed vindbaar te zijn online en hebben ook gewerkt aan onze website. Daar proberen we de producten goed te laten zien. We hebben onze eigen top-10 in alle genres en alles is overzichtelijk. Dat maakt het voor de consument duidelijk.”
Libris heeft 230 filialen verspreid over Nederland.