ACM onderzoekt of Bol partners bevoordeelt
Gepubliceerd op 14 februari 2024 om 15:26
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar Bol. De waakhond heeft meerdere klachten ontvangen van aanbieders over bevoordeling van eigen producten of bepaalde ondernemers op het platform.
De ACM stelt dat op het platform, dat door de instantie niet bij naam wordt genoemd, meerdere bedrijven melden dat hun aanbod minder goed zichtbaar is, ondanks dat zij zelf de beste prijs of hoogste kwaliteit leveren. Ook zijn er signalen dat het platform data gebruikt van ondernemers om zo de eigen positie op het platform te versterken.
Bol laat via zijn eigen kanalen weten het platform te zijn dat wordt onderzocht. In een reactie stelt de e-commercespeler volledige medewerking te geven aan het onderzoek en alle benodigde informatie te leveren. “We vinden het belangrijk dat de ACM erop toeziet dat online platforms hun verantwoordelijkheid nemen voor een betrouwbare online omgeving. Voor ons is de relatie met onze verkooppartners daarin uitermate belangrijk. We zijn altijd op zoek naar manieren om ons platform te verbeteren en zien het onderzoek met vertrouwen tegemoet.”