Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Uber Eats, Klarna en Too Good To Go.
Uber Eats
De zelfrijdende, autonome bezorgauto's van Uber Eats worden op steeds meer plekken over de wereld ingezet voor de bezorging van restaurantmaaltijden. Voor het eerst konden de voertuigen van roboticabedrijf Nuro in het najaar van 2022 worden gespot in de Amerikaanse staten Texas en Californië. Nu stuurt het bedrijf voor het eerst buiten de VS de personeelloze bezorgwagens de weg op. Bestemming: Japan. Eind maart zijn de robots al te zien in Tokio. In de eerste instantie gaat het om enkele wijken in de grootste metropool ter wereld; op een later moment wordt de robotbezorging verder uitgebreid.
Klarna
Het behoeft bijna geen uitleg meer: Klarna ontwikkelt zich steeds meer als shoppingapp dan als sec betaalapp met het continue uitrollen van nieuwe functies. Zo heeft de betaalprovider nu de functie...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Uber Eats, Klarna en Too Good To Go.
Uber Eats
De zelfrijdende, autonome bezorgauto's van Uber Eats worden op steeds meer plekken over de wereld ingezet voor de bezorging van restaurantmaaltijden. Voor het eerst konden de voertuigen van roboticabedrijf Nuro in het najaar van 2022 worden gespot in de Amerikaanse staten Texas en Californië. Nu stuurt het bedrijf voor het eerst buiten de VS de personeelloze bezorgwagens de weg op. Bestemming: Japan. Eind maart zijn de robots al te zien in Tokio. In de eerste instantie gaat het om enkele wijken in de grootste metropool ter wereld; op een later moment wordt de robotbezorging verder uitgebreid.
Klarna
Het behoeft bijna geen uitleg meer: Klarna ontwikkelt zich steeds meer als shoppingapp dan als sec betaalapp met het continue uitrollen van nieuwe functies. Zo heeft de betaalprovider nu de functie 'Sign in with Klarna' op internationaal niveau uitgerold, na een pilot van enkele maanden te hebben gedraaid in thuisland Zweden. Met de functie kunnen gebruikers - zoals de naam van de tool doet vermoeden - op webshops en websites van merken inloggen via Klarna. Verkopers die zijn aangesloten bij de betaalprovider kunnen toegang krijgen tot een persoonlijk profiel met informatie van de gebruikers, mits hier toegang voor is gegeven: bij het inloggen kunnen consumenten aanvinken welke informatie er wordt gedeeld met de retailer in kwestie.
Too Good To Go
Om voedselverspilling pas echt tot een minimum te beperken, is het nodig dat voedselboxen met producten die tegen de THT-datum lopen, op tijd worden opgehaald. Dat geldt ook voor anti-verspillingsapp Too Good To Go. Via het platform van het bedrijf kunnen klanten op vaste momenten hun boxen ophalen bij de geselecteerde supermarkten. Tot voor kort konden alleen consumenten dat zelf doen; een familielid of buurman kon de box niet meekrijgen. Daar heeft Too Good To Go een update in doorgevoerd. Met de button 'Vraag een vriend' kan de consument nu ook het ophalen van de voedselbox uit handen geven.