‘Jongeren betalen nog veel contant’

‘Jongeren betalen nog veel contant’

De betaalwijze is ook nog steeds populair onder oudere consumenten, blijkt uit onderzoek van DNB.

Jonge Nederlandse consumenten betalen een kwart van hun aankopen met contant geld. Ook is de betaalwijze nog steeds populair onder oudere consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank. 

Het percentage jongeren dat zijn uitgaven contant betaalt, ligt met 25 procent boven het landelijke gemiddelde van 20,5 procent. Volgens de bank kan een reden hiervoor zijn dat jongeren zakgeld vaak contant krijgen. Bovendien doen zij vaker kleine uitgaven.

Ook ouderen en consumenten met een beperkt budget betalen graag met contant geld. Gezinnen met middeninkomens en 'hoger opgeleide stedelingen' betalen juist minder vaak met cash. 

Gemiddeld gezien neemt het gebruik van cash al jaren af. In 2013 werd nog 57 procent van alle transacties met contant geld gedaan; 2 jaar geleden kwam dat percentage uit op 15 procent. 

Pin-only
Uit eerder onderzoek van DNB blijkt dat consumenten relatief vaak alleen kunnen pinnen in de winkel: contant geld wordt steeds minder vaak aangenomen. Vooral in grote steden is het pin-only beleid het grootst: in plaatsen met meer dan 170 duizend inwoners biedt 6 procent van de winkeliers alleen pinbetalingen aan. DNB noemt het belangrijk dat betalen voor iedereen toegankelijk blijft.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!