Het is verstandig dat Jumbo zijn prijsbeleid aanpast naar een hi-lo-strategie. “Als je in deze tijd, waarin de consument bereid is op de fiets te springen voor een aanbieding, geen hi-lo hebt kun je niet meedoen”, zegt voormalig C1000-ceo Tom Heidman in de 200e editie van RetailTrends.
Heidman rondde in 2011 de C1000-overname door Jumbo af. C1000 was sterk in een hi-lo-strategie waarbij een relatief hoge prijs afgewisseld wordt met een lagere prijs, middels hoge korting. Jumbo kent van oorsprong juist een EDLP-strategie, waarbij producten elke dag voor de laagst mogelijke prijs worden aangeboden.
“Dat was onderdeel van Jumbo’s 7 Zekerheden”, weet Heidman. De nieuwe koers is volgens hem geen verloochening van de oorsprong van de formule. “Je moet continu in een modus zitten waarin je ijkt aan de markt en de wereld. Gebeurtenissen als covid, misoogsten en de Oekraïne-oorlog beïnvloeden het consumentengedrag enorm. En een formule is niet heilig of statisch, die moet meegroeien met de consument.”
De Veghelse supermarktketen is bezig om het rendement te verbeteren, ziet...
Het is verstandig dat Jumbo zijn prijsbeleid aanpast naar een hi-lo-strategie. “Als je in deze tijd, waarin de consument bereid is op de fiets te springen voor een aanbieding, geen hi-lo hebt kun je niet meedoen”, zegt voormalig C1000-ceo Tom Heidman in de 200e editie van RetailTrends.
Heidman rondde in 2011 de C1000-overname door Jumbo af. C1000 was sterk in een hi-lo-strategie waarbij een relatief hoge prijs afgewisseld wordt met een lagere prijs, middels hoge korting. Jumbo kent van oorsprong juist een EDLP-strategie, waarbij producten elke dag voor de laagst mogelijke prijs worden aangeboden.
“Dat was onderdeel van Jumbo’s 7 Zekerheden”, weet Heidman. De nieuwe koers is volgens hem geen verloochening van de oorsprong van de formule. “Je moet continu in een modus zitten waarin je ijkt aan de markt en de wereld. Gebeurtenissen als covid, misoogsten en de Oekraïne-oorlog beïnvloeden het consumentengedrag enorm. En een formule is niet heilig of statisch, die moet meegroeien met de consument.”
De Veghelse supermarktketen is bezig om het rendement te verbeteren, ziet Heidman. “Dat is de enige weg voorwaarts. En dan is het aan de familie om te beslissen wat men wil.” In dit interview gaat de retailveteraan verder in op de toekomst van Jumbo en het Nederlands supermarktlandschap.