Jumbo: 'Verkoop vleesvervangers in de lift'
Gepubliceerd op 1 maart 2024 om 11:33
Jumbo heeft de verkoop van vleesvervangers in 2023 met 15 procent zien stijgen. Die verkoopimpuls zou de keten met name te danken hebben aan prijsverlagingen.
De Brabantse supermarktketen heeft zijn prijsstrategie aangepast: een dierlijk product in de schappen is tegenwoordig duurder dan de plantaardige variant van hetzelfde product. Op die manier wil Jumbo consumenten naar een plantaardig eetpatroon bewegen. In 2023 heeft de keten in totaal 3 procent minder vlees verkocht.
Jumbo heeft als doelstelling om in 2030 het grootste deel van de eiwitverkoop (60 procent) van plantaardige afkomst te laten zijn. Recent onderzoek van Wakker Dier onderstreept dat de keten zich actief bezighoudt met de verkoop van vleesvervangers. Zo is bij Jumbo 30 procent van de producten plantaardig, waarmee het alleen Albert Heijn (36 procent) boven zich moet dulden onder de grootste supermarkten. Qua fysieke oppervlakte geeft Jumbo, met 25 procent, de meeste ruimte aan plantaardige producten, aldus het onderzoek.