Gezondheidsretailer Holland & Barrett is bezig met het uitbreiden van zijn winkelbestand. De keten ziet ruimte om in de komende 3 jaar meer dan 20 nieuwe winkels te openen; zeker 15 in Nederland en tussen de 5 en 10 in België. RetailTrends werpt een blik op de uitbreiding van de gezondheidsretailer met coo Martin Tool.
In 2003 nam de van oorsprong Britse keten De Tuinen over. In 2015 werd de naam vervangen door Holland & Barrett. De retailer investeerde de afgelopen jaren volop in merkbekendheid. “Dat heeft ons geen windeieren gelegd”, vertelt Tool. “Die werd meer dan verdrievoudigd in een jaar tijd, ver voorbij het punt dat De Tuinen was.” De gezondheidsretailer kwam vorig jaar zelfs als ‘sterkste stijger’ naar voren in het Retail Merkenonderzoek.
De focus heeft bij Holland & Barrett de afgelopen 4 jaar vooral gelegen op autonome groei, aldus de coo. Daarnaast werden er legacysystemen vervangen en deed de retailer verscheidene...
Gezondheidsretailer Holland & Barrett is bezig met het uitbreiden van zijn winkelbestand. De keten ziet ruimte om in de komende 3 jaar meer dan 20 nieuwe winkels te openen; zeker 15 in Nederland en tussen de 5 en 10 in België. RetailTrends werpt een blik op de uitbreiding van de gezondheidsretailer met coo Martin Tool.
In 2003 nam de van oorsprong Britse keten De Tuinen over. In 2015 werd de naam vervangen door Holland & Barrett. De retailer investeerde de afgelopen jaren volop in merkbekendheid. “Dat heeft ons geen windeieren gelegd”, vertelt Tool. “Die werd meer dan verdrievoudigd in een jaar tijd, ver voorbij het punt dat De Tuinen was.” De gezondheidsretailer kwam vorig jaar zelfs als ‘sterkste stijger’ naar voren in het Retail Merkenonderzoek.
De focus heeft bij Holland & Barrett de afgelopen 4 jaar vooral gelegen op autonome groei, aldus de coo. Daarnaast werden er legacysystemen vervangen en deed de retailer verscheidene investeringen in het dc, kantoor en winkels. “Het afgelopen jaar hebben we een mooie autonome groei gerealiseerd. We zijn nu een stuk verder en zien ruimte om in Nederland en België meer winkels te openen.”
Nieuwe winkels
De keten telt momenteel zo’n 200 winkels in Nederland en 30 in België. Daar komen in de komende 3 jaar zeker 15 bij in Nederland. In België worden er tussen de 5 en 10 nieuwe winkels gerealiseerd.
Waar die nieuwe winkels zich gaan vestigen, is nog niet bekend. Wel heeft de retailer zowel nieuwe als bekende plaatsen op het oog, waar Holland & Barrett al 1 of meerdere filialen heeft. Plekken als Landgraaf, Elst, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Gouda noemt Tool als voorbeeld. “Er zijn wel locaties beschikbaar, maar het is een hele puzzel om de juiste panden op de juiste plek én het juiste moment te krijgen. Het geld en de bereidheid is er.” Aan een nieuwe winkel hangt volgens Tool een prijskaartje van gemiddeld zo’n 200.000 tot 250.000 euro.
De keten wil zich vooral vestigen op A1-locaties, in de drukke winkelstraten en winkelcentra. Momenteel lopen er wel gesprekken, zegt de coo. “Maar die verkeren zich nog in het verkennende stadium. We zetten de machine pas net aan.”
In België zijn de plannen concreter. Op 1 april opent de retailer in Antwerpen zijn derde winkel in de stad, in winkelcentrum Den Tir. Op 1 mei volgt het vierde filiaal in Antwerpen, in Wilrijk. Verder ziet de keten kans in Roeselare en Heist op den Berg.
Verbouwen en upcyclen
De retailer gaat daarnaast verder met het vernieuwen van bestaande en gedateerde winkels. “We zijn al 4 jaar driftig bezig met het verbouwen van ons winkelportfolio. We zijn nu op de helft. Voor dit jaar staan er ruim 50 winkels op de planning om verbouwd te worden. Eind 2025 willen we graag het hele portfolio in een consistent format hebben”, aldus Tool.
In de verbouwde winkels liggen houten vloeren, is ledverlichting en staan zwarte kasten, vertelde managing director Lies Goezinne in een eerder interview met RetailTrends. Ook is er meer beleving: bij experience bars kunnen producten worden getest. “Of geproefd, zoals thee en shakes.” Daarnaast wordt er verduurzaamd op het gebied van klimaat en elektriciteit.
Saillant detail: de zwarte kasten zijn oude kasten voorzien van een zwarte poedercoat. “Dat doen we vanuit het duurzaamheidsaspect. Upcyclen is eigenlijk net zo duur als het aanschaffen van nieuwe meubels. Op die manier willen we de stellingen en kasten een tweede leven geven”, aldus Tool.
Health & Happiness Studio
De keten heeft inmiddels in 7 Nederlandse en 2 Belgische winkels een Health & Happiness Studio. Klanten kunnen daar een consult boeken dat gericht is op vitaliteit, voeding of huidverzorging. Na een gezichts- of lichaamsscan geeft een medewerker productadvies op maat.
Volgens Tool wordt er bij het verbouwen van winkels of bij nieuwe openingen gekeken of daar zo’n studio geopend kan worden. “Ook zijn we aan het kijken of we de verschillende metingen die we daar doen tot op een bepaalde hoogte in winkels verder kunnen implementeren daar waar we geen studio bouwen. We zien dat klanten ons hierom waarderen en vinden het belangrijk om deze propositie verder uit te rollen.”
Premium tussen promo
Holland & Barrett wil dus meer inzetten op een premiumuitstraling dan andere drogisterijketens. Tegelijkertijd strooit het net als andere branchegenoten met kortingen. Matcht dat wel met de strategie?
Volgens Tool is er geen ontkomen aan die kortingen. “We bevinden ons tussen andere drogisterijketens als Kruidvat en Etos, die ook met promoties werken, evenals de merken waarmee we samenwerken.” De meer premium-uitstraling is volgens hem met name terug te vinden in de ontwikkeling van producten en ingrediënten.
Toch gelooft hij dat promoties matchen met de strategie van de keten. “We onderscheiden ons door het advies dat wij geven en de hoogwaardige producten die we verkopen, die we ook deels zelf ontwikkelen.” De retailer zegt volop te investeren in de kennis van zijn medewerkers. Er werd zelfs een opleiding ontwikkeld die op hbo-niveau werd geaccrediteerd: Health & Happiness-coach, die medewerkers voor 1 jaar lang kunnen volgen.
Duidelijk is dat de gezondheidsretailer meer prioriteit is gaan geven aan de preventieve gezondheid van Nederlanders. “Mensen worden steeds ouder, maar het aantal gezonde jaren neemt af, blijkt uit de wetenschap. Daar zien we toegevoegde waarde voor onze klanten.”