Hoe Mango Nederland voor zich wint

Hoe Mango Nederland voor zich wint

Waar een groot deel van de fashionretailers worstelen om financieel succes te behalen, schrijft Mango recordjaar na recordjaar. Zo passeerde de Spaanse formule vorig jaar de omzetgrens van 3 miljard euro, en verwacht het binnen een paar jaar nog eens een miljard extra. Met zijn 115 markten is de retailer een fashionspeler van formaat, en tóch is Nederland een 'sleutelmarkt in de internationale uitbreiding'.
 

“Nederland is een heel belangrijke markt voor ons in Europa. We zijn een zeer Europees georiënteerd bedrijf en Nederland behoort tot de best presterende landen in Europa." Was getekend: Daniel Lopéz. In een eerder interview vertelde Mango's expansiedirecteur aan RetailTrends dat ons kikkerland in toenemende mate interessant is voor het bedrijf.
 

Mango publiceerde deze week zijn jaarcijfers over 2023. Hoewel het Spaanse bedrijf nooit cijfers deelt van zijn afzonderlijke markten, ziet

Waar een groot deel van de fashionretailers worstelen om financieel succes te behalen, schrijft Mango recordjaar na recordjaar. Zo passeerde de Spaanse formule vorig jaar de omzetgrens van 3 miljard euro, en verwacht het binnen een paar jaar nog eens een miljard extra. Met zijn 115 markten is de retailer een fashionspeler van formaat, en tóch is Nederland een 'sleutelmarkt in de internationale uitbreiding'.
 

“Nederland is een heel belangrijke markt voor ons in Europa. We zijn een zeer Europees georiënteerd bedrijf en Nederland behoort tot de best presterende landen in Europa." Was getekend: Daniel Lopéz. In een eerder interview vertelde Mango's expansiedirecteur aan RetailTrends dat ons kikkerland in toenemende mate interessant is voor het bedrijf.
 

Mango publiceerde deze week zijn jaarcijfers over 2023. Hoewel het Spaanse bedrijf nooit cijfers deelt van zijn afzonderlijke markten, ziet het financiële plaatje er wereldwijd rooskleurig uit. Vorig jaar was goed voor een omzet van 3,1 miljard euro. Onderaan de streep bleef er een sterk verbeterd resultaat over: de keten wist zijn nettowinst te verdubbelen van 81 tot 172 miljoen euro. "Het werk van de afgelopen jaren werpt zijn vruchten af: we groeien boven de markt uit, we zijn winstgevend en we zijn financieel gezond”, aldus ceo Toni Ruiz.
 

500 winkels

De winkels vormen een belangrijk onderdeel van Mango's groeistrategie. Deze vormen dan ook een belangrijke rol in de doelstelling om tegen 2026 een omzet van 4 miljard euro te behalen. In de komende 3 jaar moeten er 500 winkels per jaar worden geopend. Daar werd vorig jaar een eerste (grote) stap in gezet, met de opening van 130 nieuwe brandstores. 
 

Nederland is daarin geen uitzondering. Inmiddels stevent de fast fashionformule af op de 40 locaties in ons land. Vorig jaar werden er 7 nieuwe locaties toegevoegd aan het winkelbestand. De meeste nieuwe zaken werden geopend in steden waar Mango voorheen nog niet actief was, zoals Groningen, Nijmegen, Leeuwarden en Heerlen. Ook kwam er een extra winkel in Rotterdam, in winkelcentrum Zuidplein. De bestaande flagshipstore op de Lijnbaan in diezelfde stad heeft een opfrisbeurt gekregen. 
 

Alle winkels zijn uitgerust met het ‘mediterrane’ winkelconcept dat in 2021 werd gelanceerd. Neutrale kleuren met warme tinten voeren de boventoon. Ze worden gecombineerd met traditionelere materialen, zoals keramiek, tufsteen, hout, marmer, espartogras en leer. “We willen in onze winkels een sfeer creëren die ervoor zorgt dat winkelen leuk is. Het moet meer zijn dan alleen een commerciële transactie", aldus Lopéz.
 

Kleiner online-aandeel

De sterke focus op fysiek betekent ook dat de e-commercetak van Mango een iets lager aandeel heeft in de totale omzet. Wereldwijd was online in 2023 goed voor 33 procent van de totale omzet. In 2022 was dat nog 36 procent en in 2021 nog 42 procent. Lopéz meldde anderhalf jaar geleden al te verwachten dat het onlineaandeel 'na corona' wat zou dalen. 
 

Daarentegen zou Mango online 'al bijna alle Nederlanders bereiken'. De eigen website is het belangrijkste kanaal, maar het merk is ook te koop via onder meer Wehkamp, de Bijenkorf en Zalando. “Die helpen ons om in contact te komen met vele soorten klanten", verklaarde de expansiedirecteur.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!