Zalando maakt inhaalslag en krikt winst op
Gepubliceerd op 13 maart 2024 om 11:23
Zalando heeft in 2023 zijn winst weten op te krikken: de aangepaste bedrijfswinst (ebit) steeg met bijna 90 procent tot zo'n 350 miljoen euro. Dat terwijl de e-commercespeler afgelopen jaar te maken had met zowel minder klanten als bestellingen.
De omzet daalde vorig jaar iets (1,9 procent), tot 10,1 miljard euro in totaal. Ook de bruto handelsvolume bleef, voor het tweede rij op jaar, nagenoeg gelijk: in totaal verkocht het platform voor 14,6 miljard euro aan producten.
Dankzij het succesvol doorvoeren van kostenbesparingen (met name in de logistieke tak van het bedrijf) wist Zalando zijn aangepaste bedrijfswinst (ebit) flink te laten stijgen. Deze steeg met bijna 90 procent tot afgerond 350 miljoen euro. Onderaan de streep bleef hier 83 miljoen euro van over, tegenover 16 miljoen in 2022, toen het bedrijf te maken had met een winstval.
Wel zag het e-commerceplatform het aantal actieve klanten met 3 procent teruglopen, naar 49,6 miljoen in totaal. In 2022 waren dat er nog ruim 51 miljoen. Zij bestelden ook minder vaak: Zalando zag het aantal bestellingen met ruim 6 procent teruglopen tot 244,8 miljoen.
Zalando verwacht de komende jaren stabiel te kunnen groeien: tot 2028 hoopt het bedrijf 5 tot 10 procent per jaar aan omzetgroei te realiseren.