HelloFresh in 2023: krimp in omzet, orders en brutowinst
Gepubliceerd op 15 maart 2024 om 09:42
HelloFresh heeft zijn omzetgroei vorig jaar zien stilvallen. Over heel 2023 werd er 7,6 miljard euro omzet gemaakt, net zoveel als in 2022. De maaltijdboxaanbieder zag het aantal orders met bijna 6 miljoen dalen.
De aanbieder van maaltijdboxen zag op allerlei fronten een daling. Het aantal orders daalde met bijna 5 procent, en ook het aantal bezorgde maaltijden viel terug met 3,6 procent. In totaal leverde HelloFresh 1 miljard bestellingen.
Zoals verwacht bleef er onderaan de streep een brutowinst over van 448 miljoen euro: 6 procent minder dan HelloFresh in 2022 noteerde. Naar verwachting blijft daar in 2024 nog minder van over. Eerder kondigde HelloFresh al aan een bruto bedrijfsresultaat van 350 tot 400 miljoen euro te voorzien voor dit jaar.
Groeifactor
Factor, de service voor kant-en-klaarmaaltijden die HelloFresh 4 jaar geleden heeft overgenomen, was vorig jaar goed voor een omzet van 1,3 miljard euro. De service werd in 2023 in Nederland en Vlaanderen geïntroduceerd, als eerste landen in Europa. Dit jaar volgen HelloFresh' markten in Scandinavië, waarna de uitrol in andere Europese markten volgt.
Het Duitse bedrijf is daarnaast bezig met nieuwe dc’s in Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk. Deze moeten vanaf 2025 gaan zorgen voor efficiencyverbeteringen.
Hebben maaltijdboxaanbieders alle noodzakelijke ingrediënten voor succes? Houd RetailTrends vrijdag in de gaten voor een analyse.