Na teleurstellende resultaten in 2022 had Zalando deze week goed nieuws te verkondigen: de e-commercegigant wist zijn winst met bijna 90 procent op te krikken. Reden genoeg om wat cijfers op een rijtje te zetten.
Zalando boekte in 2023 een omzet van 10,1 miljard euro. Dat is een kleine daling (1,9 procent) ten opzichte van het jaar ervoor.
Hoewel de omzet dus wat daalde, bleef daar een fors hoger bedrag van over. Zo kon het Duitse bedrijf een flink hogere (89 procent) aangepaste bedrijfswinst (ebit) noteren, van afgerond 350 miljoen euro. In 2022 was dat nog 184,6 miljoen euro.
In 2022 had Zalando nog te maken met een winstval: toen bleef er onderaan de streep 16,8 miljoen euro over. Vorig jaar was dat ruim 400 procent hoger: de nettowinst in 2023 bedroeg
Na teleurstellende resultaten in 2022 had Zalando deze week goed nieuws te verkondigen: de e-commercegigant wist zijn winst met bijna 90 procent op te krikken. Reden genoeg om wat cijfers op een rijtje te zetten.
Zalando boekte in 2023 een omzet van 10,1 miljard euro. Dat is een kleine daling (1,9 procent) ten opzichte van het jaar ervoor.
Hoewel de omzet dus wat daalde, bleef daar een fors hoger bedrag van over. Zo kon het Duitse bedrijf een flink hogere (89 procent) aangepaste bedrijfswinst (ebit) noteren, van afgerond 350 miljoen euro. In 2022 was dat nog 184,6 miljoen euro.
In 2022 had Zalando nog te maken met een winstval: toen bleef er onderaan de streep 16,8 miljoen euro over. Vorig jaar was dat ruim 400 procent hoger: de nettowinst in 2023 bedroeg 83 miljoen euro.
Zalando kreeg dit vooral voor elkaar door lagere kosten. Aan het aantal orders en actieve klanten lag het niet. Het aantal bestellingen daalde met 6 procent tot 244,8 miljoen.
Vorig jaar bestelden 49,6 miljoen mensen regelmatig iets bij de marktplaats. Zij bestelden minder regelmatig in 2023: gemiddeld 4,9 keer per jaar, tegenover 5,1 keer in 2022. De gemiddelde waarde van het winkelmandje bedroeg 59,8 euro.
Het e-commercebedrijf wil meer zijn dan 'alleen' een online marktplaats voor fashionitems en accessoires. Zo heeft het vlak voor het publiceren van zijn jaarcijfers ook aangekondigd zich meer op de zakelijke markt te focussen. Mede daarmee hoopt Zalando tot 2028 5 tot 10 procent per jaar aan omzetgroei te kunnen realiseren.
Vorig najaar kondigde de Duitse consumentenbond aan Zalando voor de rechter te willen dagen in zijn thuisland. De reden hiervoor is de herinneringskosten van 5,30 euro die het bedrijf in rekening brengt zodra een bestelling niet binnen 21 dagen is betaald. Het is nog niet bekend of het minimum van 50 klachten is behaald.
Het bedrijf heeft al veel concepten uitgerold, waarvan sommigen alweer zijn gestopt. Zo is lidmaatschapsprogramma Zalando Plus een halfjaar geleden begonnen in België, land nummer 7 op de lijst. Ook kwamen er vorig jaar 2 nieuwe outletstores bij in Duitsland. Het zou kunnen dat hier op termijn meerdere vestigingen in het buitenland bij komen.
Zalando werd in 2008 opgericht door David Schneider en Robert Getz. Het Duitse bedrijf had vorig jaar meer dan 15 duizend medewerkers in dienst.