Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Zalando, NS en Albert Heijn.
Zalando
Shoppen tijdens het streamen van je favoriete soap: het zal velen niet onbekend in de oren klinken. Met een smartphone in de ene hand en de afstandsbediening in de andere hand, worden de 2 activiteiten regelmatig gecombineerd.
En dat zag Zalando ook. De Duitse retailer is daarom een samenwerking aangegaan met de (eveneens Duitse) streamingdienst van RTL +. Deze 'in-stream shopping' pilot wordt sinds deze week gedraaid bij onze oosterburen. Via de app van de streamingdienst is het nu een optie om de modeproducten aan te schaffen die voorbijkomen in scènes van de Duitstalige versie van Goede Tijden, Slechte Tijden. Zonder de stream te verlaten: kijkers kunnen de aflevering op pauze zetten, en direct de kledingstukken via Zalando bestellen.
Hoe lang de pilot draait en of er ook andere...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Zalando, NS en Albert Heijn.
Zalando
Shoppen tijdens het streamen van je favoriete soap: het zal velen niet onbekend in de oren klinken. Met een smartphone in de ene hand en de afstandsbediening in de andere hand, worden de 2 activiteiten regelmatig gecombineerd.
En dat zag Zalando ook. De Duitse retailer is daarom een samenwerking aangegaan met de (eveneens Duitse) streamingdienst van RTL +. Deze 'in-stream shopping' pilot wordt sinds deze week gedraaid bij onze oosterburen. Via de app van de streamingdienst is het nu een optie om de modeproducten aan te schaffen die voorbijkomen in scènes van de Duitstalige versie van Goede Tijden, Slechte Tijden. Zonder de stream te verlaten: kijkers kunnen de aflevering op pauze zetten, en direct de kledingstukken via Zalando bestellen.
Hoe lang de pilot draait en of er ook andere landen op het programma staan, is niet bekend.
NS
Volledig in plaatselijk dialect is NS sinds deze week begonnen met een nieuwe pilot, te herkennen aan de posters met teksten als: 'Pleur je statiegeldbeker in dit bakkie!' In Rotterdam is de vervoerder nu begonnen met een 3 maanden durend experiment rond herbruikbare koffiebekers. Reizigers kunnen voor 1 euro extra een statiegeldbeker kopen bij deelnemende retailers, zoals Kiosk, Julia's, AH to go of de Stadsionshuiskamer. De bekers zijn voorzien van een QR-code, die kan worden gescand zodra ze worden ingeleverd bij een statiegeldautomaat op het station. Vervolgens kunnen ze na het inleveren het geld teruggestort krijgen via Tikkie. Ook bij verschillende retailers in de stad kunnen de bekers worden ingeleverd.
Dat Tikkie zich mengt in de statiegelddiscussie is niet nieuw: sinds eind vorig jaar verzorgt de fintech-tak van ABN Amro al het uitbetalen van statiegeldtegoeden.
Albert Heijn
Dat Albert Heijn inmiddels al lang geen 'normale' supermarkt meer is, maar zich steeds meer als techbedrijf ontwikkeld, moge duidelijk zijn. Alweer komt de keten met een innovatie. Met een pastelkleurig tintje. Ter ere van Pasen heeft de keten een nieuwe AI-toepassing uitgerold, waarbij tekeningen tot leven komen. Bijna letterlijk: kinderen kunnen tekeningen insturen van chocoladepaashazen of paaseieren van ijs. Alle paasproduct-ideeën die worden ingestuurd door 'de kleinste klanten' worden met behulp van AI tot leven gewekt.