Belgische consumenten hebben in 2023 voor 16,3 miljard euro aan online aankopen gedaan. Dat is een stijging van 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van de Market Monitor en E-commerce Barometer van Becom.
Belgen geven online het meeste uit aan kleding (1,6 miljard euro), voeding (1,2 miljard) en schoenen (832 miljoen). 5,5 miljard euro van de totale online inkopen van Belgische consumenten ging naar buitenlandse webshops of marktplaatsen.
België had aan het einde van 2023 in totaal 63.202 webshops. Dat is 10,5 procent meer dan het jaar ervoor. Deze webshops boekten in totaal 13,3 miljard euro omzet. Van de omzet buiten België komt het grootste deel uit Nederland (32 procent). Frankrijk volgt op ruime afstand op 22 procent.
Nederland
De Belgische e-commercemarkt groeit een stuk harder dan de Nederlandse. Uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor bleek eerder deze week dat Nederlandse consumenten in 2023 in totaal 34,7 miljard euro online uitgaven, een stijging van 3 procent.
Reacties 0