Hoe Fatboy ook zonder zitzakken een winkel vult

Hoe Fatboy ook zonder zitzakken een winkel vult

Fatboy opent een pop-upstore in het centrum van Amsterdam. Het merk, bekend van de zitzak, zet daarmee zijn eerste stappen in de fysieke retail in Nederland. De winkel wordt bestempeld als een speeltuin voor jong- en oud. RetailTrends nam een kijkje bij de opening en ging in gesprek met ceo Petra Vos en creative director Pauline Barendregt.

 

Bij binnenkomst in de winkel valt gelijk een grote bank op. Geen traditionele zitzak dus, maar een heel groot tuinmeubel. Wie verder rondkijkt in de winkel ziet een (nep)struik, gesnoeid in de vorm van een hond geïnspireerd op de Candoll-kandelaar van het merk, de Flamtastique-olielamp in extra groot als klein formaat, en een zitzakstoel. De gehele winkel heeft dezelfde roodtinten als het logo van Fatboy zelf.

“Het doel van de winkel is om onze nieuwe campagne te ondersteunen”, zo vertelt Vos. “Fatboy is meer dan alleen een zitzak. Fatboy wil een...

Fatboy opent een pop-upstore in het centrum van Amsterdam. Het merk, bekend van de zitzak, zet daarmee zijn eerste stappen in de fysieke retail in Nederland. De winkel wordt bestempeld als een speeltuin voor jong- en oud. RetailTrends nam een kijkje bij de opening en ging in gesprek met ceo Petra Vos en creative director Pauline Barendregt.

 

Bij binnenkomst in de winkel valt gelijk een grote bank op. Geen traditionele zitzak dus, maar een heel groot tuinmeubel. Wie verder rondkijkt in de winkel ziet een (nep)struik, gesnoeid in de vorm van een hond geïnspireerd op de Candoll-kandelaar van het merk, de Flamtastique-olielamp in extra groot als klein formaat, en een zitzakstoel. De gehele winkel heeft dezelfde roodtinten als het logo van Fatboy zelf.

Hoe Fatboy ook zonder zitzakken een winkel vult interieur winkel Amsterdam

“Het doel van de winkel is om onze nieuwe campagne te ondersteunen”, zo vertelt Vos. “Fatboy is meer dan alleen een zitzak. Fatboy wil een volwaardige speler in interieur zijn, voor zowel binnen als buiten.” De zitzak, inmiddels in allerlei kleuren, stoffen en formaten, levert Fatboy nog altijd 20 procent van de totaalomzet op. Hoewel dus 80 procent van de omzet uit andere producten van het bedrijf komt, heeft Fatboy, door middel van consumentenonderzoek, geconcludeerd dat er te weinig over de rest van het assortiment bekend is. “De zitzak is wel nog ons hero-product”, zo vertelt Barendregt. “Die willen we niet tekort doen, maar het is wel belangrijk dat de consument ook meer van ons leert kennen.”

Speeltuin

En dus komt Fatboy met een campagne en een pop-upwinkel, allebei gefocust op andere producten uit het assortiment. Beneden is de pop-upvestiging gebaseerd op outdoor. Dat komt door de tijd van het jaar. Het tijdelijke filiaal is open tot juni. De hele opzet straalt zomer uit met zonnige posters, een parasol in de winkel en als decoratief hapje op tafel een schaaltje aardbeien.

Hoe Fatboy ook zonder zitzakken een winkel vult interieur winkel Amsterdam

Dat de winkel vooral op beleving vaart, komt ook op de tweede verdieping tot uiting.  In de hoek staat een soort taart, met allerlei woonaccessoires. Verder wordt de ruimte opgevuld met een grote boom, met gele vogeltjes erin. Op deze verdieping prijken daarnaast 2 grote zitmeubels voor in de huiskamer en een grote designerlamp. “We hebben ontzettend veel designers aan ons gebonden”, zo vertelt Vos. “Maar soms lijkt het wel alsof we de best kept secret van Dutch design zijn. En dat terwijl we er veel aandacht aan besteden.”

Hoe Fatboy ook zonder zitzakken een winkel vult interieur winkel Amsterdam

Fysieke winkels

Fatboy werd in 2002 opgericht en sinds 2014 heeft het merk plannen om eigen fysieke retail op te zetten. Als Vos en Barendregt eind 2018 en begin 2019 binnenkomen, zijn die plannen er nog steeds. In 2024 is het dan zover op Nederlandse bodem. Het is de tweede fysieke winkel van het merk wereldwijd. De eerste in Italië was een pilot. De Italiaanse eigenaar van het merk, Orbital Design Collective, heeft al fysieke winkels en dus deed zich in het Zuid-Europese land een kans voor om het uit te proberen. Amsterdam krijgt hiermee dus de Nederlandse primeur.
 

Hoewel het niet het primaire doel is, kijkt Vos met een schuin oog wel hoe de winkel loopt.  “Het is geen doel om straks tientallen winkels te hebben, maar her en der een fysieke winkel behoort wel tot de mogelijkheden. We zullen altijd in de basis blijven werken met (retail)partners voor offline. Wellicht kunnen we 3 tot 5 winkels in Europa toevoegen om de hele Fatboy-wereld te laten zien.”
 

Barendregt vult aan: “Het mooie aan een fysieke winkel is dat consumenten het product echt kunnen zien, maar ook dat je alles kunt uitstallen. Bij veel partners hebben we niet alle ruimte om het hele assortiment te laten zien. Dat kan in je eigen vestiging wel.”
 

De producten van Fatboy zijn momenteel te verkrijgen bij 50 verkooppunten in Nederland. Toch is dit niet de grootste markt van het van oorsprong Nederlandse bedrijf. Dat is Duitsland, gevolgd door Frankrijk. Daarna volgen Nederland en de Verenigde Staten. In totaal is Fatboy in 50 verschillende markten actief.

Toekomst

Net als in Nederland focust Fatboy in het buitenland op de fysieke verkoop via partners en dus niet op eigen winkels, al is het niet uitgesloten dat die er nooit komen. De pop-upwinkel is de start om bekend te maken dat Fatboy een groter merk is dan alleen de zitzak. Dat is dan ook de strategie die in de nabije toekomst naar voren moet komen. “Er liggen nog veel kansen voor ons merk”, zo vertelt Vos. “Als we de consumenten blijven verrassen met ons aanbod, dan is er nog veel te winnen.”

Hoe Fatboy ook zonder zitzakken een winkel vult interieur winkel Amsterdam

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!