Consument koopt vaker voeding met duurzaam keurmerk
Gepubliceerd op 4 april 2024 om 11:00
Consumenten kopen vaker voedingswaren met een duurzamer keurmerk. De omzet groeide in deze categorie met 22 procent, zo blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana.
Van alle verkochte voeding heeft 25 procent nu een duurzamer keurmerk. Dat is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar (22,3 procent). De omzet van voedingsmiddelen met een duurzamer keurmerk groeide met 22 procent. Dat is 2 keer zo veel als de totale omzet in voeding vooruitging (9,5 procent). De groei komt voornamelijk door de grootschalige overgang naar kip met het Beter Leven-keurmerk (+ 15,9 procent). Daardoor heeft 60 procent van de verkochte kip nu een keurmerk. In 2021 was dit nog zo’n 44 procent. Vis wordt met ruim 80 procent het meest met keurmerk gekocht, gevolgd door eieren (79 procent).
Biologische voeding
Ook de omzet van biologische voeding is gestegen ten opzichte van een jaar eerder. (+14,5 procent). De verkoop van biologisch fruit groeide met 91,3 procent uit tot 1,6 miljard. Daarnaast verdubbelde ook de verkoop van biologische vis en kaas.