'Meer aandacht voor Suikerfeest in winkels'
Gepubliceerd op 11 april 2024 om 09:07
Nederlandse winkels hebben steeds meer aandacht voor het Suikerfeest, de afsluiting van de ramadan. Dat blijkt uit de jaarlijkse Suikerfeestmonitor van onderzoeksbureau Labyrinth.
In totaal speelt 35 procent van de winkels in op het Suikerfeest. Daarmee zet de stijgende trend door; in 2023 was dat nog zo’n 21 procent. Toch blijft het totale aanbod achter bij de vraag van moslimconsumenten, concludeert Labyrinth. Door die groep beter te bedienen zouden retailers volgens het onderzoeksbureau meer omzet kunnen draaien.
Labyrinth onderzocht of kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra in de 4 grootste Nederlandse steden aanbiedingen en acties in het kader van het Suikerfeest hebben. Daarnaast keek het onderzoeksbureau of er speciale Suikerfeestproducten worden aangeboden in de winkel of online. Supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo deden dat. Evenals retailers gericht op persoonlijke verzorging, zoals Douglas, Etos en Ici Paris XL.
Wat zijn de kansen en uitdagingen van retailers rondom het Suikerfeeest? RetailTrends besprak dit met Abdelaziz Aouragh, auteur van Islamic Branding. Teruglezen kan hier.