Worstelend Mud Jeans mikt op 1 miljoen met sharefunding
Gepubliceerd op 17 april 2024 om 09:20
Mud Jeans is een sharefundingscampagne gestart om een half miljoen euro op te halen. In totaal wil het denimlabel dit jaar 1 miljoen euro groeigeld ophalen. "Het is bedoeld om onze aanwezigheid uit te breiden en ons verhaal beter te vertellen", zei ceo Jolanda Brink eerder tegen RetailTrends.
Vanaf 23 april zijn certificaten van aandelen te verkrijgen voor Mud Jeans, via het platform Eyevestor. Instappen kan van 250 euro tot 25.000 euro. Uiteindelijk wil Mud Jeans in 2030 een omzet hebben behaald van 25 miljoen euro, met een aanwezigheid in 780 winkels. Nu zijn het er nog 210.
"In Nederland is de naamsbekendheid en brandawareness van Mud Jeans groot, maar in bijvoorbeeld Duitsland minder. We hebben budget nodig om die aspecten te vergroten", aldus Brink. "Uiteindelijk zal de groei dan versnellen. Die aspecten van versterken, vertellen en versnellen hangen met elkaar samen en gaan elkaar uiteindelijk ook aanjagen.”
Zwaar weer
De sharefundingscampagne is onderdeel van een reorganisatie, waarmee het bedrijf het tij wil keren. Mud Jeans heeft het zwaar. Brink: “Wat we doen – een circulair model in een lineaire industrie invoeren – is ontzettend lastig. We zijn het eerste en enige circulaire jeansmerk ter wereld. We nemen gebruikte jeans terug en gebruiken deze als grondstof voor nieuwe jeans. Deze werkwijze brengt extra financiële uitdagingen met zich mee."
Zo is het merk sinds vorig jaar ondergebracht bij de afdeling bijzonder beheer van ABN Amro. Het herstructureringsplan moet het assortiment verbeteren, waarmee de omzet en de winstgevendheid moeten stijgen. Daarvoor moet het aantal verkooppunten omhoog. “Het kost tijd, maar we zien verbetering”, aldus Brink.
Brink vertelt in dit interview hier uitgebreid over de moeilijkheden en hoe Mud Jeans die met de nieuwe strategie te boven wil komen.