‘Supermarkt zonder zelfscankassa loopt klanten mis’

‘Supermarkt zonder zelfscankassa loopt klanten mis’

Tegelijkertijd leidt de betaalmethode tot meer diefstal.

Een meerderheid van de Nederlandse consumenten geeft inmiddels de voorkeur aan zelfscan boven een reguliere kassa in de supermarkt. Winkels die geen zelfscanoptie aanbieden lopen het risico klanten te verliezen, blijkt uit onderzoek van Q&A Retail.

79 procent van de consumenten gebruikt de zelfscankassa in de supermarkt, blijkt uit het onderzoek. 59 procent zegt hieraan de voorkeur te geven. Gemiddeld bezoekt 15 procent van de respondenten een supermarkt zonder zelfscankassa’s actief minder vaak. Het weghalen van de zelfscankassa’s is voor 19 procent een reden om te wisselen van supermarkt. Van de de 30- tot 44-jarigen verwacht 28 procent een andere supermarkt te kiezen wanneer de zelfscankassa wordt verwijderd.

De zelfscankassa is de laatste maanden regelmatig onderwerp van discussie vanwege toenemende diefstal. Het onderzoek van Q&A bevestigt dit beeld. 9 procent zegt wel eens iets bewust te hebben gestolen, terwijl 27 procent per ongeluk iets heeft meegenomen zonder af te rekenen. Bovendien geeft 20 procent aan diefstal in de supermarkt onder sommige omstandigheden toelaatbaar te vinden, bijvoorbeeld bij geldgebrek.  

Onder meer Albert Heijn en Jumbo kwamen onlangs met extra maatregelen om winkeldiefstal tegen te gaan. Laatstgenoemde maakte begin dit jaar bekend jaarlijks voor 100 miljoen euro schade te lijden door diefstal. De zelfscankassa is een belangrijke factor in de toename van winkeldiefstallen.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!