RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Walther Ploos van Amstel, professor stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam over flitsbezorging.
Getir dreigt uit Nederland, Duitsland en mogelijk ook in de rest van de Europa, te vertrekken en Flink pakt zijn biezen in Frankrijk. De flitsbezorgers lijken net zo snel te verdwijnen als ze opgekomen zijn. Daarmee lijkt er een einde van een tijdperk in zicht te komen. Was flitsbezorging slechts een hype of zit er nog toekomst in het businessmodel?
Mocht Getir weggaan, is het dan een einde van een tijdperk?
“Ja, dat kun je wel stellen. Flink blijft als enige speler over, dus dan zijn zo goed als alle spelers vertrokken. Het tijdperk heeft 3 à 4 jaar geduurd, maar het businessmodel lijkt niet langer houdbaar. We hadden naast Getir, Gorilla’s, Jumbo heeft het geprobeerd met een samenwerking, Albert Heijn heeft een poging gedaan, maar ook de grote supermarkten zijn er dus weer uitgestapt. Het is een kleine niche markt.”
Is dit alleen in...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Walther Ploos van Amstel, professor stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam over flitsbezorging.
Getir dreigt uit Nederland, Duitsland en mogelijk ook in de rest van de Europa, te vertrekken en Flink pakt zijn biezen in Frankrijk. De flitsbezorgers lijken net zo snel te verdwijnen als ze opgekomen zijn. Daarmee lijkt er een einde van een tijdperk in zicht te komen. Was flitsbezorging slechts een hype of zit er nog toekomst in het businessmodel?
Mocht Getir weggaan, is het dan een einde van een tijdperk?
“Ja, dat kun je wel stellen. Flink blijft als enige speler over, dus dan zijn zo goed als alle spelers vertrokken. Het tijdperk heeft 3 à 4 jaar geduurd, maar het businessmodel lijkt niet langer houdbaar. We hadden naast Getir, Gorilla’s, Jumbo heeft het geprobeerd met een samenwerking, Albert Heijn heeft een poging gedaan, maar ook de grote supermarkten zijn er dus weer uitgestapt. Het is een kleine niche markt.”
Is dit alleen in Nederland zo?
“Nee, je ziet het in heel veel landen. In Duitsland hebben ze het moeilijk, in Frankrijk verdwijnen er steeds meer en ook in de Verenigde Staten hebben de flitsbezorgers het zwaar.”
Heeft u daar een verklaring voor?
“Flitsbezorging is opgekomen in de coronatijd en bij jongeren was de behoefte om snel boodschappen thuis te kunnen hebben. Het kostte ze geen tijd en geen extra geld. Ideaal dus in die situatie.
Nu zijn jongeren weer op stap en gebruiken ze het stuk minder. Maar niet alleen bij jongeren, maar bij heel veel andere segmenten van de bevolking is precies hetzelfde aan de hand. De behoefte aan een snelle boodschap voor avondeten lijkt weg te vallen. We dachten dat de markt verder zou groeien en er meer vraag zou komen naar boodschappen, maar het is vooral de kant-en-klaar-markt die heel groot is. Dus daarmee heb je één van de redenen.
Is een andere reden de veranderende regelgeving?
“De regelgeving is inderdaad behoorlijk veranderd en je ziet dat veel flitsbezorgers in de grote steden gewoon zijn weggetreiterd. In Amsterdam leek het wel een hetze tegen de flitsbezorgers. Eerst moesten ze er alles aan doen om hun winkels, hun magazijnen open te houden, toen moesten ze die verplaatsen en toen moesten die dark stores weer weg.
Aan het begin was er veel overlast van de flitsbezorgers, dus de reactie was misschien wel begrijpelijk. Maar juist Getir heeft dat goed opgepakt. Ze zijn personeel gaan trainen, hebben gewerkt aan verkeersveiligheid en een oplossing bedacht om alle fietsen te stallen. Dat doet Thuisbezorgd.nl nu ook heel goed. Dus je ziet dat het helpt.”
Wie profiteren het meest van het vertrek?
“Eigenlijk vooral Thuisbezorgd.nl. Die hebben nu inmiddels een soortgelijke service. En dat bedrijf heeft ook al een goed netwerk. Thuisbezorgd.nl werkt nu samen met de Spar en avondwinkels. Zij hebben een goed netwerk en een goedkope infrastructuur. Door een minimale bestelwaarde eraan te hangen kunnen zij op deze manier een vorm van flitsbezorging uitvoeren.
De supermarkten lijkt het niet zoveel uit te maken, want het was slechts een klein deel van de markt."
Komen de flitsbezorgers nog terug?
“De markt is op dit moment lastig. Er heeft nog niemand geld verdiend aan eten bezorgen. Je ziet dat in deze tijd de investeerders ook nog afhaken door een kwakkelende economie. Als bedrijven dan geen winst gaan maken dan is het natuurlijk wel lastig.
Toch zie ik ze wel blijven. Ik denk dat je het meer moet gaan zien als nichesegment, met producten met een hoge marge. Denk daarbij aan de lokale kaasboer, die het kan proberen.
Zo lang ze inzien dat je deze service niet gratis aanbiedt en je eigen voorraden hebt, zou dit best nog een goed businessmodel zijn. Albert Heijn heeft de schaalgrote en de mogelijkheden, dus dat lijkt een goede speler om dit uit te proberen. Maar ik weet niet of ze er ook aan willen beginnen.”