Moederbedrijf MediaMarkt: rode cijfers maken plaats voor zwarte
Gepubliceerd op 15 mei 2024 om 15:10
Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, schreef het afgelopen halfjaar weer zwarte cijfers. De winst voor belasting en rente (ebit) komt uit op 253 miljoen euro.
Het afgelopen halfjaar steeg de omzet met 48 procent, tot 12,3 miljard euro in totaal. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een groei in e-commerce (+9 procent).
Daarin is een grote rol weggelegd voor de marktplace van MediaMarkt. De onlinemarktplaats, die in maart in Nederland werd gelanceerd, zag het afgelopen halfjaar een omzetverdubbeling. Hoewel het bedrijf hier geen exacte cijfers over deelt, meldt het wel dat er inmiddels 1,3 miljoen producten via het platform zijn verkocht. Zo'n 1.300 verkooppartners zijn aangesloten.
Retail media
Ook bleek de inzet van een eigen retail medianetwerk de voorafgaande maanden een sleutelrol te hebben vervuld. Naar eigen zeggen verbeterde door de inzet van deze advertentietak de winstgevendheid van het elektronicabedrijf.
Voor het hele (gebroken) boekjaar verwacht Ceconomy meer brutowinst te kunnen noteren, tussen de 290 en 310 miljoen euro.