‘Post- en pakketmarkt groeit door pakketten’
Gepubliceerd op 17 mei 2024 om 13:20
De post- en pakketmarkt is het afgelopen jaar in Nederland verder gegroeid. Dat komt door de pakketmarkt, die zowel qua volume als omzet steeg. De postmarkt daalde, zo blijkt uit de Post- en pakketmonitor 2023 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De totale omzet van de post- en pakketmarkt steeg in Nederland van 2,5 miljard euro in 2022 naar 3,3 miljard euro in 2023. Dat is een stijging van 4 procent.
De omzet van de pakketmarkt steeg met 97 miljoen tot ruim 2,5 miljard euro (4 procent). Het volume groeide in totaal met 1,9 procent ten opzichte van 2022. Op de postmarkt daalde de omzet met 58 miljoen tot 828 miljoen euro. De markt van zakelijke verzenders van post daalde in totaal met 8,8 procent.
Brievenbuspakketten
De brievenbuspakketten, die in de monitor onder het deel pakketten vallen, kennen de grootste stijging in Nederland. Het aantal daarvan is bijna verdubbeld in de afgelopen 5 jaar: van 29 miljoen in 2019 tot 65 miljoen in 2023. Ook de omzet van deze brievenbuspakjes is meer dan verdubbeld van 69 miljoen in 2019 tot 152 miljoen euro in 2023.
De ACM maakt jaarlijks in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) de Post- en pakketmonitor.