Lidl rolt succesvolle proef rond vleesvervangers landelijk uit
Gepubliceerd op 23 mei 2024 om 08:00
Lidl heeft de verkoop van vleesvervangers met 7 procent zien stijgen sinds deze in een proef pal naast vleesproducten in de koeling werden gelegd. Nu de proef succesvol blijkt, is de nieuwe schapindeling landelijk uitgerold over zo'n 440 winkels.
De Duitse supermarktketen legde vorig jaar gedurende 3 maanden de 4 bestverkochte vleesvervangers naast de dierlijke variant. Het ging om vegan rulgehakt, vegetarische kipstukjes, de vegan shoarmaschnitzel en de vegaburger.
Nu blijkt dat de verkoop van deze producten sinds de proef met 7 procent is gestegen, heeft de supermarktketen besloten de plantaardige producten in alle 440 winkels naast de dierlijke voedingsmiddelen in de koelingen te leggen. Ook gaat Lidl naar eigen zeggen aan de slag met de kwaliteit van de vleesvervangers, en krijgen de schappen grootverpakkingen. De nieuwe schapindeling moet Lidl helpen aan zijn doelstelling om in 2030 meer dan de helft van zijn eiwitverkopen afkomstig te laten zijn van plantaardige eiwitten.
"Ons doel is dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe een dagje geen vlees te eten en zo onze impact op het klimaat te verkleinen", zegt Chantal Goenee, bij Lidl verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid. De proef omvatte 70 van de 440 winkels. Het onderzoek naar de resultaten werd samen met Wageningen Universiteit en het World Resources Institute gedaan.