Alweer recordjaar voor moederbedrijf Lidl
Gepubliceerd op 24 mei 2024 om 09:38
De omzet van Schwarz Group, eigenaar van Lidl en Kaufland, groeide in 2023 met 8,5 procent. Dit was voor het tweede jaar op rij goed voor een recordomzet, van 167,2 miljard euro in totaal.
Lidl zag zijn omzet in 2023 groeien met 9 procent naar 125,5 miljard euro. De Duitse discounter is daarmee verreweg de grootste keten binnen de groep. Zusterbedrijf Kaufland presteerde (anders dan vorig jaar) iets minder goed: hier steeg de omzet met 8 procent.
Daling van onlineverkoop
Het bedrijf groeide op vrijwel alle fronten, met 1 uitzondering: het moederbedrijf van Lidl zag zijn onlineverkopen dalen met ruim 9 procent. Dat wijt het bedrijf vooral aan de teruglopende onlinebestedingen na de pandemie. Ook was deze daling te verwachten, gezien de supermarktketen meer dan 200 miljoen euro pompt in e-commerce. Daarmee wil Lidl in binnen- en buitenland de winkels beter verbinden met zijn onlineactiviteiten.
Saillant detail: Schwarz Group behaalde zijn 13 miljard euro extra omzet met hetzelfde aantal medewerkers (575 duizend), terwijl het bedrijf wel 200 extra filialen heeft geopend. Vorig jaar meldde het Duitse Lebensmittel Zeitung dat het concern een onbekend aantal vacatures op de hoofdkantoren terugschroefde. Lidl zelf heeft hier niks over bekendgemaakt.