RetailTech: Een koud kunstje

RetailTech: Een koud kunstje

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Colruyt, Walmart en Fleurop.

Colruyt

Niets zo vervelend om na een drukke werkdag - en met een lege maag - door de supermarkt te moeten slenteren voor het een laatste boodschap voor het diner. Colruyts bezorgdienst Collect & Go heeft daar iets op bedacht: gekoelde lockers. Via een proef, in het Belgische Gent, kunnen klanten hun boodschappen enkele uren na het bestellen ophalen uit gekoelde kluisjes. De lockers worden continu op een temperatuur van 4 graden gehouden, zodat de producten langer houdbaar en vers blijven. 

Het gaat vooralsnog alleen om een proef, waarbij de klanten in Gent kunnen kiezen uit een assortiment van zo'n 1200 producten van Colruyts buurtsupermarktformule Okay. Voor de service vraagt de supermarktketen een fee van 2,5 euro. 

Walmart 

De metaverse mag dan geen hype meer zijn, virtuele werelden...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Colruyt, Walmart en Fleurop.

Colruyt

Niets zo vervelend om na een drukke werkdag - en met een lege maag - door de supermarkt te moeten slenteren voor het een laatste boodschap voor het diner. Colruyts bezorgdienst Collect & Go heeft daar iets op bedacht: gekoelde lockers. Via een proef, in het Belgische Gent, kunnen klanten hun boodschappen enkele uren na het bestellen ophalen uit gekoelde kluisjes. De lockers worden continu op een temperatuur van 4 graden gehouden, zodat de producten langer houdbaar en vers blijven. 

Het gaat vooralsnog alleen om een proef, waarbij de klanten in Gent kunnen kiezen uit een assortiment van zo'n 1200 producten van Colruyts buurtsupermarktformule Okay. Voor de service vraagt de supermarktketen een fee van 2,5 euro. 

Walmart 

De metaverse mag dan geen hype meer zijn, virtuele werelden blijven een belangrijke manier om doelgroepen op een nieuwe manier te bereiken. Wereldwijd stappen grote (en iets minder grote) retailers in de metaverse. Zo ook de Amerikaanse supermarktketen Walmart. In Walmart Realm bevindt men zich in een supermarkt die zo uit de 90's kan zijn geplukt, of juist in een futuristische kleedkamer, waar men allerlei digitale non-foodproducten kan kopen. Via het digitale platform, dat te bezoeken is in de app en op de website, wordt een selectie digitale producten aangeboden die ook in de Amerikaanse supermarkt te vinden zijn. 

Eerder (in 2022) zette de keten al zijn eerste stappen op platform Roblox. Realm is gebouwd op Emperia, bekend van onder meer L'Occitane. 


Fleurop 

Dat personalisatie al lang niet alleen meer is weggelegd voor grotere modeketens, wordt steeds vaker merkbaar. Op de winkelvloer - in Nederland bij grote spelers zoals Shoeby of het nieuwe atelierconcept van My Jewellery - maar ook aan de achterkant van de operatie blijven merken experimenteren met de implementatie van personalisatie. Dat geldt ook voor Fleurop. De bloemenbezorger legt zich sinds kort toe op het personaliseren (en automatiseren) van zijn marketingbenadering, in samenwerking met Yelflow.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!