Tonnen boetes voor retailers om nepkortingen
Gepubliceerd op 11 juni 2024 om 09:28
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aan 5 retailers boetes uitgedeeld voor nepkortingen. Het gaat om Jysk, Leen Bakker, G-Star, koopjedeal.nl en Tommy Hilfiger.
De retailers krijgen de boetes opgelegd vanwege een misleidende ‘van-prijs’ op hun websites. Daardoor krijgen consumenten ogenschijnlijke kortingen te zien, die geen echte kortingen zijn.
De hoogste boetes zijn voor Koopjedeal.nl (163.000) euro en Leen Bakker (130.000 euro). Beide bedrijven hebben hun overtreding nog niet erkend en dus de mogelijkheid dit juridisch aan te vechten. Jysk (112.500 euro), G-Star (110.000 euro) en Tommy Hilfiger (105.500 euro) moeten ook allemaal meer dan een ton aan boetes betalen. Deze 3 retailers hebben de overtreding wel erkend en beterschap beloofd. Daardoor is de boete ook lager uitgevallen.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM, zegt hierover: “De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen terwijl dat in feite niet zo is. Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen.”