Infographic: Deze merken spelen zich met productplacement in de kijker
Gepubliceerd op 11 juni 2024 om 14:30
Ray-Ban-zonnebrillen bij Top Gun, James Bond in een auto van Aston Martin: voor marketeers is productplacement een middel om de verzadigde tv-kijker alsnog te bereiken.
Productplacement biedt - mits goed gedaan - een aantal voordelen. Consumenten worden immers overspoeld met beelden, media-uitingen en advertenties. Bovendien neemt de impact van traditionele tv-commercials af omdat men meer gebruikmaakt van streamingdiensten, of een tv-uitzending op een later moment terugkijkt.
Voor marketeers is productplacement een middel om de verzadigde tv-kijker alsnog te bereiken. Dat moet dan wel op een organische manier gebeuren. Een merk of product duikt subtiel op in het verhaal, zodat het publiek er een positieve associatie bij krijgt. Overigens gebeurt dat niet altijd tegen betaling. Soms stellen merken hun producten ter beschikking in ruil voor exposure.
Apple, Nike en Coca-Cola maken het meest gebruikt van productplacement, laat deze infographic van Merchant Machine zien. Opvallend: acteurs mogen Apple-devices gebruiken – maar die mogen niet in handen vallen van de bad guys.