‘Bol nog steeds sterkste merk, niet meer het bekendste’

‘Bol nog steeds sterkste merk, niet meer het bekendste’

Dat blijkt uit de tiende editie van het Retail Merkenonderzoek.

Bol is nog altijd het nummer 1 retailmerk van Nederland. Door zijn recente naamswijziging is het echter niet meer het bekendste merk, zo blijkt uit het tiende Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Onlinespeler Bol voert de lijst al 10 jaar lang aan. De voorsprong op nummer 2, Albert Heijn, is geslonken. De supermarktketen maakt een opmars vanaf de vijfde plaats en steekt Kruidvat, Action en HEMA voorbij.

De naamswijziging van Bol (geen.com meer), hoe klein ook, maakt dat de e-commercespeler niet meer het bekendste merk van Nederland is. Albert Heijn en Action zijn daarin nu de koplopers. Merkonderzoeker Hendrik Beerda zegt daarover: “Een kleine naamswijziging kan grote gevolgen hebben voor de kracht van een merk. Na het schrappen van de toevoeging ‘.com’ is een deel van de consumenten in de war geraakt. Hierdoor wordt niet alleen de reputatie geraakt, maar ook het omzetpotentieel.”

Op de andere 2 pijlers van merkkracht – waardering en binding – blijft Bol de onbetwiste koploper. Na Bol worden HEMA en Kruidvat het meest gewaardeerd en zijn Kruidvat en Albert Heijn het meest verbonden met Nederlanders klanten.

Sterkste retailmerken van 2024 (+ posities in 2015-2023)

 

Het volledige onderzoek is hier te lezen en is te vinden in het juninummer van RetailTrends.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!