De toekomst van fulfilment: wat blijft en wat gaat?

De toekomst van fulfilment: wat blijft en wat gaat?

Fulfilment is een verzamelnaam voor het gehele logistieke proces binnen een bedrijf. Dit omvat dus alle processen die worden doorlopen, van het pakketje tot aan de bezorging bij de klant. Webshop eigenaren hebben baat bij een efficiënt fulfilment proces. Alleen dan kan de beste klantervaring geboden worden. Denk hierbij aan effectief inpakken, snelle levertijden en een kwalitatieve klantenservice. Door de jaren heen zijn er constant ontwikkelingen geweest die een bijdrage leverden aan het verbeteren van het logistieke proces. Denk hierbij niet alleen aan het proces van het pakje tot aan de bezorging, maar ook bijvoorbeeld aan het verwerken van de retouren.

Nu steeds meer consumenten online bestellen, neemt de druk op de logistiek ook toe. Daarom is het belangrijk dat men op de hoogte blijft van de ontwikkeling en waar nodig aanpassingen doet. Maar hoe ziet de toekomst van fulfilment eruit? Wat zijn de huidige trends? Wat blijft en wat zullen we de komende tijd juist zien gaan?

Fulfilment bedrijven zijn in trek 
Een belangrijke ontwikkeling binnen de logistieke wereld is dat steeds meer bedrijven hun fulfilment proces uit handen geven aan een extern bedrijf. Er zijn diverse fulfilment partijen die de logistiek van zowel grote als kleine webshops op zich nemen. Zo wordt tijd, geld en moeite bespaard. Bovendien levert dit vrijwel altijd een betere klantervaring op, zonder dat het bedrijf zelf hier extra in hoeft te investeren. Bijkomend voordeel van het uitbesteden van je fulfilment is dat hierdoor opschalen ook makkelijker gaat. Je hebt immers zelf geen groter magazijn nodig en je bespaart ook nog eens veel tijd nu je de logistiek niet zelf hoeft te regelen. Zo kunnen bedrijven sneller en makkelijker groeien.

Snelle bezorging 
Een van de grootste trends op het gebied van fulfilment is toch wel de vraag naar snellere bezorgtijden. Consumenten zijn door de jaren heen gewend geraakt aan de mogelijkheid om snel producten te laten bezorgen. Waar het voorheen nog geen enkel probleem was als dit enkele werkdagen duurde, zien we tegenwoordig toch wel dat dit een punt is waarop je de concurrentie voor kunt blijven. Mensen willen hun bestellingen zo snel mogelijk in huis hebben. De meeste bedrijven bieden dan ook de mogelijkheid om dit de volgende dag te bezorgen. Het kan echter nóg sneller. Zo staan er nu steeds meer bedrijven op die de belofte 'Same Day Delivery doen'. Kortom: als de bestelling voor een bepaalde tijd wordt geplaatst, zal dit dezelfde dag nog geleverd worden.

Het moge wel duidelijk zijn dat dit een grote logistieke uitdaging veroorzaakt. Onmogelijk is het echter niet. Zeker niet gezien fulfilment steeds slimmer wordt geregeld. Met de juiste tools beschik je over de mogelijkheid om deze service ook te bieden. Zo blijf je de concurrentie voor. De afgelopen tijd hebben al steeds meer bedrijven deze service aangeboden en naar verwachting zal dit aantal de komende tijd alleen nog maar verder toenemen.

Meer aandacht voor duurzaamheid 
Duurzaamheid is de afgelopen jaren al steeds belangrijker geworden. In 2024 mag dit echter helemaal niet meer ontbreken. Steeds meer bedrijven zullen duurzaamheid dan ook laten spreken in de keuzes die zij maken binnen het logistieke proces. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van duurzame verpakkingen, duurzamer retourneren, enzovoorts. Bedrijven die nu nog weinig oog hebben voor het milieu, zullen hier de komende tijd dan ook snel verandering in moeten brengen. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!