Changing retail: reparatie is het nieuwe normaal

Changing retail: reparatie is het nieuwe normaal

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om groene initiatieven van de grond te krijgen, en de keten zo stapje voor stapje te verduurzamen. Grootschalige merken of juist lokale ideeën: deze 5 retailers en merken droegen de afgelopen 2 weken hun steentje bij. RetailTrends zet ze op een rij.

 

Marks & Spencer

Als 1 van de grootste retailers van het Verenigd Koninkrijk is de nieuwe stap van Marks & Spencer er 1 die zeker benoemd moet worden: vanaf augustus biedt de retailer een reparatieservice aan. Klanten kunnen hun reparatieverzoek dan aanmelden via het hiervoor opgerichte 'M&S fixed by SOJO', dat - zoals de naam al doet vermoeden - is opgetuigd in samenwerking met dienstverlener SOJO. Kapotte kledingstukken kunnen worden ingeleverd in de M&S-winkels of worden opgestuurd, waarna de items na 7 tot 10 dagen weer bij klanten thuis worden geleverd. De service kost zo'n 5 pond. 

H&M

Nog een grote samenwerking op het gebied van duurzaamheid - ditmaal in de hoek van fashiongigant H&M. De modegroep investeert sinds kort in energieleverancier Rondo Energy, om de textielketen...

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om groene initiatieven van de grond te krijgen, en de keten zo stapje voor stapje te verduurzamen. Grootschalige merken of juist lokale ideeën: deze 5 retailers en merken droegen de afgelopen 2 weken hun steentje bij. RetailTrends zet ze op een rij.

 

Marks & Spencer

Als 1 van de grootste retailers van het Verenigd Koninkrijk is de nieuwe stap van Marks & Spencer er 1 die zeker benoemd moet worden: vanaf augustus biedt de retailer een reparatieservice aan. Klanten kunnen hun reparatieverzoek dan aanmelden via het hiervoor opgerichte 'M&S fixed by SOJO', dat - zoals de naam al doet vermoeden - is opgetuigd in samenwerking met dienstverlener SOJO. Kapotte kledingstukken kunnen worden ingeleverd in de M&S-winkels of worden opgestuurd, waarna de items na 7 tot 10 dagen weer bij klanten thuis worden geleverd. De service kost zo'n 5 pond. 

H&M

Nog een grote samenwerking op het gebied van duurzaamheid - ditmaal in de hoek van fashiongigant H&M. De modegroep investeert sinds kort in energieleverancier Rondo Energy, om de textielketen te vergroenen. Dat wil de fashionretailer voor elkaar krijgen door de CO2-uitstoot in de textielproductie omlaag te brengen, door fossiele energie te vervangen door groene energie. Rondo Energy levert warmtebatterijen, die zonne- en windenergie kunnen omzetten in warmte en kracht. Deze energie kan worden gebruikt voor grootschalige textielproductie. Het is naar eigen zeggen de eerste investering van H&M in duurzame energieopslag. 

Cowboy

De Belgische fietsenproducent Cowboy slaat de handen ineen met Upway, met als doel om e-bikes op te knappen en opnieuw op de markt te brengen. Via de website van de e-bikeproducent kan gebruik worden gemaakt van een taxatietool, die de inruilwaarde van de elektrische fiets berekent. Een expert bevestigt de inruilwaarde, waarna de klant bij het inleveren van de gebruikte fiets een inruilvoucher krijgt. Die voucher kan weer worden ingeleverd via Upway of Cowboy, voor de aanschaf van een nieuwe (of 'pre-loved') fiets. 

Crisp 

Onlinesupermarkt Crisp krijgt steeds groenere vingers. Sinds kort verkoopt het bedrijf aardappelen en asperges van regeneratieve boeren. Deze boeren combineren voedselproductie met natuurherstel. En dat moeten er steeds meer worden, vertelt Crisp-ceo Tom Peeters aan Change Inc.: tegen 2030 moet minstens 30 procent van het verkochte groen- (en fruit-)voer afkomstig zijn van regeneratieve wijze. "Zo wakkeren we de markt aan. Hopelijk inspireren we andere voedselaanbieders om ook mee te doen.”

Mammut

Nog meer outdoornieuws: Marks & Spencer is niet de enige retailer die sinds kort extra inzet op het oplappen van gedragen textiel. Mammut breidt zijn reparatieservice uit. Het van oorsprong Zwitserse buitensportmerk werkt hiervoor samen met United Repair Centre. De dienst die Mammut in 2023 al lanceerde, krijgt hiermee een vervolg. Dankzij de internationale samenwerking kan het outdoormerk zijn reparaties sneller uitvoeren. En dat betekent - volgens United Repair Centre - meer impact.

 

Elke retailer is bezig met sustainability en nieuwe businessmodellen krijgen langzaam maar zeker vorm. RetailTrends en Q&A Retail slaan op 9 oktober a.s. de handen ineen voor het nieuwe event Sustainable Retail. Op de line-up vind je onder meer Zeeman, Bever, Intergamma, Lidl en Ahold Delhaize. Kijk hier voor meer info en kaarten

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!