Het Belgische e-bikemerk Cowboy heeft dit jaar nog een miljoeneninvestering nodig. Volgend jaar zou het dan winst moeten draaien, schrijft zakenkrant De Tijd.
Cowboy eindigde vorig jaar met een negatief eigen vermogen van 22,4 miljoen euro. Een jaar eerder stond het bedrijf 8,4 miljoen euro in de min. De omzet zakte vorig jaar met 17 procent naar 33,7 miljoen euro. Volgens Cowboy kwam dat doordat de omzetcijfers van 2022 uitzonderlijk hoog waren. Er werden toen veel fietsen afgeleverd die in 2021 al waren besteld.
De brutowinstmarge nam wel flink toe, tot 17,9 procent. Inmiddels gaat het zelfs om 40 procent, zegt medeoprichter Adrien Roose. Het in 2017 opgerichte Cowboy lijdt al jaren miljoenenverliezen, maar volgend jaar zouden er zwarte cijfers moeten worden geschreven. De inkomsten uit abonnementen op diensten moeten daarbij helpen.
Vorig jaar vond er een saneringsronde plaats, waarbij tientallen medewerkers hun baan verloren. Cowboy koos daarnaast voor samenwerking met onafhankelijke fietsenwinkels. Het merk verkocht tot dat moment zijn fietsen zelf alleen online en nam ook de reparaties op zich.
Reacties 0