Douglas doet webshop Disapo van de hand

Douglas doet webshop Disapo van de hand

De parfumerieketen belandde vorig jaar nog in een juridisch conflict met de voormalige eigenaar van Disapo.

Douglas doet de Nederlandse online-apotheek Disapo na 2 jaar alweer van de hand: eind deze maand gaat de webshop naar MYA Health. De parfumerieketen belandde vorig jaar nog in een juridisch conflict met de voormalige eigenaar van de webshop.

Disapo werd in 2022 voor 47 miljoen euro overgenomen door Douglas. Met deze zet wilde de Duitse keten zich steviger in de markt zetten als beauty- en gezondheidsretailer. Nu zegt Douglas zich juist volledig te willen focussen op 'premium beauty', waar Disapo niet (meer) bij past.

De verkoop van Disapo, aan het Nederlandse MYA Health BV, moet eind deze maand al rond zijn. De circa 90 medewerkers worden overgeheveld naar de nieuwe eigenaar.

Juridisch conflict
Disapo werd kort na de overname een hoofdpijndossier voor Douglas. Hoewel de online-apotheek logischerwijs voor groei en winst moest zorgen, bleven de resultaten tegenvallen. Als gevolg hiervan werd Disapo-eigenaar Sebastian Kraus op straat gezet. Douglas verweet hem dat hij de financiële resultaten van Disapo te rooskleurig heeft voorgesteld.

Kraus stapte vervolgens naar de rechter, in de hoop zijn baan terug te krijgen en een transitie- en ontslagvergoeding te krijgen. In de rechtbank van Amsterdam verloor hij hier een kort geding over.

Kwartaalcijfers
Douglas meldde woensdag ook in de voorlopige kwartaalcijfers dat de omzet in het afgelopen kwartaal met 7,3 procent steeg. De omzet online groeide iets meer dan die in de winkels. Douglas werkt met een gebroken boekjaar, de periode tussen mei en juni is bij de beautyketen het derde kwartaal van het boekjaar 2023-2024. Voor dat gehele boekjaar wordt een omzetstijging van zo'n 8,5 procent verwacht.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!